رهاسازی پسماندهای کرونایی؛ دردی که در کف خیابان ها می ماند

به گزارش وبلاگ انجمن ما، رهاسازی ماسک ها و دستکش های آلوده در محیط پیرامون، حاشیه هایی دردناک در متن شرایط کرونایی کشور است که علاوه بر مخاطرات بهداشتی، بی مسئولیتی برخی از شهروندان در برابر جامعه را به همراه دارد.

رهاسازی پسماندهای کرونایی؛ دردی که در کف خیابان ها می ماند

به گزارش وبلاگ انجمن ما آنلاین به نقل از ایرنا از چهارمحال و بختیاری، این روزها در حالی که بارها کارشناسان بر رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی به شدت تاکید می کنند و حتی کارشناسان و پزشکان از کوچکترین توصیه های بهداشت فردی در برابر کرونا نمیگذرند، عده ای از شهروندان به رهاسازی ماسک و دستکش مصرف شده خود در کنار خیابان ها و پیاده روها اقدام می کنند.

این لوازم حفاظت فردی تا زمانی که به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد می تواند تا حدی از شیوع ویروس کرونا در جامعه جلوگیری کند و سبب می شود تا افراد با آرامش خاطر بیشتری در جامعه حاضر شوند و به انجام فعالیت های روزمره خود بپردازند.

اما زمانی که همین لوازم بهداشتی بدون توجه به مسائل بهداشتی، در محیط اطراف رهاسازی شود آن زمان خطر شیوع ویروس کرونا تشدید می شود و سلامتی افراد زیادی به خطر می افتد.

این روزها با گذر از برخی کوچه ها و خیایان های شهر و با مشاهده ماسک ها و دستکش های آلوده درد عمیقی بر دل می نشیند و این مساله در شرایط شیوع کرونا یک رنگ خطر برای بهداشت محیط است.

این روزها صحنه های زیبایی از همدلی و همراهی مردم با یکدیگر دیده می شود از همه زیباتر صحنه های زیبای خدمتگزاری پزشکان و پرستاران قهرمان این سرزمین است که شبانه روز تلاش می کنند تا بیماران مبتلا مغلوب ویروس کرونا نشوند و سلامتی خود را بازیابند اما اینکه عده ای از سر ناآگاهی، بی مسئولیتی و نداشتن تعهد در قبال خود و اجتماع زباله های بهداشتی را در سطح شهر رها می کنند، این زیبایی ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد و زحمت پزشکان و پرستاران را بیشتر می کند.

به گفته متخصصان بهداشت محیط رهاسازی ماسک، دستکش و دستمال های آلوده در محیط به اندازه زباله های عفونی خطرناک است و می تواند در شیوع بیشتر ویروس کرونا موثر باشد.

خطر بالای رهاسازی ماسک و دستکش آلوده در محیط

مدیرگروه سلامت بهداشت محیط و کار مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در همین زمینه گفت: رهاسازی وسایل حفاظت فردی استفاده شده نظیر ماسک و دستکش در محیط بیرون، کار بسیار خطرناکی است چرا که، چنانچه آلوده به ویروسی باشند می تواند سطوح مختلف را آلوده کند و سلامتی مردم را به خطر اندازد.

بهمن بنایی با بیان اینکه ویروس کرونا روی دستکش لاتکس تا 8 ساعت زنده می ماند، افزود: این ویروس همچنین روی سطوح استیل 3 تا 28 روز، آلومینیوم تا 8 ساعت، چوب و شیشه تا 4 روز، کاغذ و سرامیک تا 5 روز و پلاستیک تا 2 روز زنده می ماند.

وی بیان نمود: همین موضوع دور انداختن دستکش و ماسک استفاده شده و آلوده را به یک ضرورت تبدیل کرده است و مردم باید توجه شده باشند که این وسایل حفاظت شخصی را زمانی که خواستند دور بیندازند باید داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارند، در آن را محکم ببندند و داخل سطل زباله رها کنند.

مدیرگروه سلامت بهداشت محیط و کار مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با ابراز نگرانی نسبت به رهاسازی ماسک ها و دستکش های آلوده در سطح شهر، از مکاتبات دانشگاه علوم پزشکی با استانداری و شهرداری برای ساماندهی این زباله ها خبر داد و شرح داد: ضمن اینکه نهادهای متولی وظیفه جمع آوری این زباله هارا برعهده دارند اما انتظار می رود مردم نسبت به این موضوع دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

بنایی بیان نمود: امید است رسانه ها بتوانند با فرهنگسازی در اصلاح چنین رفتار اشتباهی در جامعه گام بردارند و مردم نسبت به این موضوع آگاه باشند که سلامتی آنها در گروه سلامتی دیگر افراد جامعه است.

به کارگیری 260 پاکبان در شهرکرد برای ضدعفونی کردن و پاکسازی

مدیر ارتباطات و روابط عمومی شهرداری شهرکرد نیز از اقدامات شهرداری شهرکرد در مورد ساماندهی و جمع آوری ماسک ها و دستکش های آلوده در سطح شهر گفت: نظافت و رسیدگی به بهداشت محیط شهر با شیوع ویروس کرونا دو چندان شده و به همین دلیل پاکبان های شهرداری را آموزش داده ایم.

اکبر ایازی افزود: هم اینک 260 کارگر در سطح شهر برای ضدعفونی و پاکسازی محیط ساماندهی شده اند و وسایل حفاظت شخصی نظیر ماسک و دستکش در اختیار این پاکبان ها قرار داده شده است.

وی اظهار کرد: تا به امروز سه دوره آموزشی برای پاکبان های شهرداری برگزار شده و در روزهای آینده دوره های آموزشی دیگری درهمین خصوص درنظر گرفته شده است.

مدیر ارتباطات و روابط عمومی شهرداری شهرکرد با اشاره به نظافت شهر و پاکسازی آن از ماسک های آلوده، اظهار کرد: چنانچه شهروندان در هریک از مناطق شهر با صحنه ای روبرو شدند که در آن ماسک و دستکش آلوده رها شده موضوع را با شماره 137 در میان بگذارند تا در اسرع وقت نسبت به پاکسازی آن منطقه اقدام شود.

ایازی افزود: ضدعفونی کردن سطوح و معابر پرتردد شهر نیز شب ها از ساعت 10 تا 5 بامداد انجام می گیرد.

رهاسازی دستکش های آلوده هراس از کرونا را تشدید می کند

یک کارشناس بهداشت محیط نیز به رسالت شهروندان در مورد حراست از پاکیزگی محیط پیرامون خود اشاره کرد و گفت: مردم باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که رهاسازی ماسک و دستکش آلوده در محیط نه تنها چهره شهر را نازیبا می کند و استرس و هراس بیشتری به همراه دارد بلکه وجود چنین وسایل آلوده ای در معابر می تواند چندین نفر را بیمار کند.

رضا بیگی افزود: مردم در وهله نخست باید بدانند که شست وشوی دست ها با آب گرم و صابون برای تمییز کردن دست ها کافی است و افراد عادی هیچ نیازی به پوشیدن دستکش و ماسک ندارند.

وی شرح داد: افرادی که علائمی شبیه سرماخورگی نظیر تب بالا، سرفه و گلو دارد دارند باید خود را مجهز به ماسک کرده و آن را مرتب تعویض کنند و برای اطمینان از سلامتی خود به مراکز درمانی مراجعه کنند.

بیگی، ضدعفونی کردن سطوح محل کار و زندگی را از دیگر راه چارههای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برشمرد و افزود: به افرادی که ضرورت به حضور در بیرون از خانه دارند توصیه می شود تا کمتر به سطوح دست بزنند و لباس های خود را زمانی که وارد خانه شدند جدا از دیگر لباس ها بگذارند و یا در صورت امکان آن را بشویند.

این متخصص بهداشت محیط، قطع کردن چرخه انتقال ویروس را عامل مهمی در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دانست و بیان نمود: مردم با رعایت بهداشت فردی، خودداری از رهاسازی ماسک های آلوده خود در محیط و پرهیز از قرارگیری در اجتماعات می توانند در قطع کردن این چرخه گام موثری بردارند.

اما جدای از خطرات بهداشتی ناشی از رهاسازی دستکش ها و ماسک های آلوده در معابر عمومی به عقیده برخی کارشناسان این موضوع ریشه فرهنگی دارد و باید رسانه ها و گروه های اثرگذار در اصلاح این رفتار بیش از پیش اهتمام ورزند.

آموزش مهمترین راه چاره برطرف معضلات فرهنگی

یک استاد جامعه شناس، با بیان اینکه بسیاری از معضل های اجتماعی با آموزش و آگاه سازی مردم می تواند برطرف شود، اظهار کرد: برخی رفتارهای غلط، ناهنجاری های اجتماعی و بی مبالاتی هایی که در سطح جامعه مشاهده می شود ریشه فرهنگی دارد.

فرحنار فردوسیان افزود: رها کردن زباله در معابر نیز یکی از این معضلات است که اگرچه سال ها در همین خصوص برنامه های آموزشی تهیه و به نمایش گذاشته شده اما به نظر می رسد کافی نیست و باید حس مسئولیت پذیری و جامعه پذیری برخی از مردم که اقدام به چنین رفتارهایی می کنند تقویت شود.

وی به نقش رسانه ها در برطرف معضلات فرهنگی اشاره کرد و گفت: با بیان خطراتی که می تواند این زباله ها بر سلامتی مردم بگذارد و آگاه سازی آنها نسبت به رسالت شهروندی خود، می توان از بروز چنین رفتارهایی تا حد زیادی جلوگیری کرد.

با گذشت 17 روز از شیوع ویروس کرونا در کشور بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، تا به امروز 14 بیمار مبتلا به این ویروس در این استان شناسایی شده است.

ویروس کرونا که کووید 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به حدود 82 کشور سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ شرایط فوق العاده اعلام کند.

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می کنند.

چهارمحال و بختیاری دارای 10 شهرستان با جمعیتی افزون بر 947 هزار نفر است که با استانهای اصفهان، خوزستان، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد همسایه است.

منبع: همشهری آنلاین

به "رهاسازی پسماندهای کرونایی؛ دردی که در کف خیابان ها می ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهاسازی پسماندهای کرونایی؛ دردی که در کف خیابان ها می ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید