سبک بازی تیم ملی نگران مان کرد، مبادا این 14 گل فریب مان بدهد! ، تیم ویلموتس روبروی بحرین و عراق محک می خورد

به گزارش وبلاگ انجمن ما، کارشناس فوتبال کشورمان گفت: در اینکه برد خوبی بدست آوردیم شکی نیست، ولی ایراد هایی که در تیم ملی دیدیم باعث شد تا نگران تیم ملی در مصاف با قدرت های گروه شویم.

سبک بازی تیم ملی نگران مان کرد، مبادا این 14 گل فریب مان بدهد! ، تیم ویلموتس روبروی بحرین و عراق محک می خورد

گروه ورزشی وبلاگ انجمن ما، تیم ملی فوتبال کشورمان در سومین هفته مسابقات دور مقدماتی جام جهانی 2022 قطر دومین مصاف خود در همین چارچوب را مقابل کامبوج برگزار نموده و با نتیجه 14 بر صفر برنده شد.

مسعود اقبالی مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا و کارشناس فوتبال کشورمان در گفت و گو با دانشجو، درباره این مسابقه و شرایط تیم ملی حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

انتظار این برد پر گل را داشتید؟

خب این برد برای تغییر روحیه اعضای تیم ملی بد نبود ولی به هر حال این تیم کامبوج تیم مطرحی نیست و پیش بینی هم می شد که باخت سنگینی را به تیم ملی ما بدهند. البته نه با 14 گل ولی به هر حال این تیم کامبوج یکی از تیم های درجه چهار و پنج آسیاست و تیم بزرگی نیست.

تیم ملی مان را چطور ارزیابی کردید؟

ما از نظر تاکتیکی حرفی درباره تیم ملی نمی توانیم بزنیم چون با یک سیستم آزاد و قابل پیش بینی برنامه ها را اجرا می کردیم. با یک استراتژی هجومی برای اینکه بتوانیم به گلهای بیشتری دست پیدا کنیم.

نقاط ضعف و قوتی هم دیدید؟

البته ما اگر بخواهیم به لحاظ یک کارشناس حرف بزنیم باید نقاط ضعف تیم را هم ببینیم. در همین بازی تیم ملی ما با اینکه 14 گل زد شاید 14 موقعیت گل را هم از دست داد . در خیلی از لحظات می توانستند با زدن ضربه آخر یا ارسال پاس آخر تعداد گلها را بالاتر ببرند ولی بازیکنان سردرگم عمل می کردند و این نشان دهنده این است که ما در بازیهای سنگین تر مانند بحرین یا عراق اگر بخواهیم این فرصتها را از دست بدهیم به مشکل برمی خوریم.

بیشتر ایرادها کجا بودند؟

بیشتر مواقع می توانستند پاسهای ساده بدهند که بد عمل می کردند و اینها چیزهایی است که باید به آنها توجه کنیم. درست است که 14 گل زدیم ولی باید بدانیم که ما در بازیهای سنگین باید مالکیت توپ را در اختیار داشته باشیم.

منظورتان دیدارهای سخت تر است؟

اگر در دیدار با تیم ضعیفی مانند کامبوج نتوانیم 5 پاس ساده در زمانی که تیم تحت فشار است به هم بدهیم این می تواند در بازیهای آینده ما مسأله ساز گردد. به هر حال ما بازیهای سنگینی روبروی عراق یا حتی بحرین داریم و باید توجه مان بیشتر به این باشد که در برنامه های تاکتیکی خودمان و برنامه های راهبردی مان دقت عمل بیشتری داشته باشیم و در یک سوم دفاعی حریف بهتر عمل کنیم. حتی گاهی بازیکن تیم ملی مان برای ارسال یک پاس از جناحین اشکال داشت و این از نقاط ضعف بازیکنان ماست و اگر آنها نتوانند در بازیهای سخت تر درک متقابل و تمرکز نداشته باشند به مشکل برمی خوریم.

حریف را چطور دیدید؟

ما حتی دو سه موقعیت سخت هم به کامبوج دادیم و یا حتی در بعضی دقایق دفاع های کناری مان جا می ماندند و این در دیدارهای مشکل تر می تواند برایمان دردسرساز گردد. این 14 گل نباید فریب مان بدهد!

اما این کامبوج در دیدار قبلی اش در همین چارچوب 0-1 به بحرین باخت یا در دیدار با هنگ کنگ 1-1 نموده است. با این نتایج به نظر می رسد تیم کامبوج خیلی ضعیف نیست و آیا می توان گفت که ما خیلی قوی بوده ایم؟

باید دید آیا بحرین با تیم اصلی اش بازی می نموده است یا نه! ما الان بهترین تیم مان را در دیدار با کامبوج در زمین گذاشته ایم. شاید می خواستیم آوراژ گلمان بالا باشد که اگر در روز آخر در گروه کار به گلشماری با تیم عراق رسید بتوانیم با گل زده بالاتر اول یا دوم جدول بمانیم و صعود کنیم. به هر حال ممکن است تیم عراق یا بحرین با تیم اصلی شان روبروی این تیم ها بازی ننمایند که درستش هم همین است. شما اگر بخواهید در تورنمنت در همه بازیهای تیم اصلی تان را درون زمین بگذارید درست نیست. بطور مثال تیمی که بخواهد در جام جهانی قهرمان گردد از روز اول تا آخر با یک تیم بازی نمی نماید.

اما این تیم ملی هم تیم کامل و همیشگی ما نبود؟

ما در تیم مان غیر از دژاگه و یکی دو تای دیگر که نفرات اصلی مان هستند همه نفرات اصلی را درون میدان داشتیم. این تیم راحت باید 13، 14 تا گل می زد و شاید 10 تا دیگر هم نزد. باید دید آیا بحرین هم با بهترین تیمش بازی نموده یا عراق که بازی قبلی اش را 0-2 برده آیا با نفرات اصلی اش بازی نموده یا نه. این مسایل را نمی توان ملاک قرار داد چون گاهی بعد از بردهای اینچنینی نتایج شوک آور هم رقم می خورد.

منظورتان دیدار با بحرین و عراق است؟

ما باید روبروی عراق و بحرین باید کاملا مراقب باشیم و تمرکز داشته باشیم. الان به خودباوری لازم رسیده ایم. الان در آسیا غیر از چند تیم مانند استرالیا، ژاپن، کره، عربستان و قطر تیم های دیگر روبروی ما حرفی برای گفتن ندارند ولی همه کار و کوشش می نمایند. کامبوج و تایلندی ها هم کار می نمایند.

حضور یک بازیکن جوان به نام محمد محبی را چطور ارزیابی کردید که 2 گل هم زد. این موضوع چقدر در روحیه خودش و دیگر جوانان شاغل در لیگ تأثیر مثبت دارد؟

بازیکنان جوانی مانند محبی که 20 ساله است باید برای تیم ملی انتخاب شوند. الان گزینه های 16 ساله برای تیم ملی های جهان بازی می نمایند و این بچه هم بد بازی نکرد و این بازی برایش خوب بود. تیم ضعیفی بود و می توانست تاحدودی به او یاری کند و به خودباوری لازم دست پیدا کند و بتواند در دیدارهای سنگین تر عملکرد بهتری داشته باشد. فکر می کنم این بازی محک درستی برای محبی نبود ولی بازی خوبی بود چون او اولین تجربه اش بود و دو گل هم زد.

در دیدار با بحرین هم می توان از وجود چنین نفراتی استفاده کرد؟

مقداری باید با او حرف زده گردد چون در دیدارهای آینده موانع زیادی وجود دارد که برایش مشکل ساز می گردد. اگر از ابتدا در دیدار با عراق در زمین باشد ممکن است مشکل پیدا کند. او باید به تدریج به تیم ملی تزریق گردد.

* گروهی از مخالفان سبک مربیگری کی روش معتقدند که شاید اگر باز هم کی روش سرمربی تیم ملی مان بود کامبوج را با نتیجه 0-3 یا 0-2 شکست می دادیم. آیا تیم ملی از سبک دفاعی تغییر سبک بازی داشته است؟

- فلسفه مربیان با هم تفاوت دارد ولی تمام مربیان بزرگ جهان یک فلسفه مشترک دارند و آن این است که در مقابل تیم های برتر و بزرگتر باید استراتژی دفاعی داشته باشید و بعد به ضدحمله فکر کنید. همانطور که هر تیمی روبروی بارسلونا بازی می نماید دفاعی و به ضدحملات فکر می نمایند. در جام جهانی هم اگر بنده سرمربی تیم ملی بودم همان سبک تدافعی را انتخاب می کردم. چون روبروی قدرتهای برتر اروپا نمی شد کاری غیر از این داشت. البته در رویارویی با مراکش ما تا حدودی تغییر سیستم دادیم و باید می دیدم که با چه قدرتی بازی می کنیم. الان با کامبوج مسلما باید تهاجمی بازی می کردیم. اما روبروی عراق باید به اصل ترنسلیشن یا اصل انتقال فکر کنیم. یعنی وقتی در فاز حمله توپ را از دست بدهیم باید بلافاصله پشت توپ برگردیم وگرنه به مشکل برمی خوریم. باید دفاع خوب و تمرکز لازم را داشته باشیم و وقتی صاحب توپ هستیم مالکیت را برداریم تا نتیجه بگیریم. برای اینکه بتوانیم بلافاصه با 3، 4 پاس به دروازه حریف برسیم باید کار کنیم و البته باید دید روبروی چه تیمی کار می کنیم. اگر همین تیم ملی ما فردا روبروی آلمان بازی کند آیا می تواند همین مدلی بازی کند؟ قطعا امکان ندارد.

اما بعضی بر این باورند که تیم ملی مان در دوران کی روش محتاط بازی می کرد! دوری از احتیاط در تیم ملی جدید ایران حس می گردد؟

ما بازی تدارکاتی آنچنانی نداشتیم. ما در بازی با عراق یا بحرین متوجه خواهیم شد که چکاره ایم. آیا الان خود کی روش در کلمبیا با تفکر دفاعی بازی می نماید؟ نه! آنجا یک فوتبال تهاجمی و نرمالی را ارائه می دهد ولی در کشور ما این تیم ملی ما در جام جهانی باید این سبک را انتخاب می کرد. همین آقای ویلموتس اگر می خواهد راهی جام جهانی گردد باید همین کار را انجام بدهد. در همین دیدار با کامبوج باعث تأسف بود که ما در مالکیت توپ اشکال داشتیم و حتی در ارسال توپ هم دقت لازم را نداشتیم. ما کارشناسان وقتی این چیزها را می بینیم می ترسیم و وحشت می کنیم. چون اگر قرار باشد فردا با تیم های بزرگ بازی کنیم و به این راحتی توپ ها را درون محوطه جریمه از دست بدهیم و ضربات ایستگاهی بدهیم و توپهایی که به راحتی می توان گل کرد را از دست بدهیم فردا به مشکل برمی خوریم.

بازی با بحرین را چطور پیش بینی می کنید؟

تیم های عربی معمولا مقابل ما خوب بازی می نمایند و باید مراقب موزی گری های این قبیل تیم ها باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سبک بازی تیم ملی نگران مان کرد، مبادا این 14 گل فریب مان بدهد! ، تیم ویلموتس روبروی بحرین و عراق محک می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبک بازی تیم ملی نگران مان کرد، مبادا این 14 گل فریب مان بدهد! ، تیم ویلموتس روبروی بحرین و عراق محک می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید