خارج شدن موقت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس؛ توجه به اوج گیری مخالفت ها و التهابات در فضای مجازی و کسب وکار یا فرصتی مختصر برای ویرایش های جزئی؟

به گزارش وبلاگ انجمن ما، امروز، سه شنبه 4 تیرماه قرار بود خاتمه طرح جنجالی و پرسروصدای این روزهای مجلس آنالیز گردد و طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای آنالیز و رای گیری قرار گیرد. اما براساس اطلاعات رسیده به خبرگزاری ها، آنالیز طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی این هفته هم از دستور کار خارج شده است. اما فعلا هیچ اطلاعی در خصوص خارج شدن کامل آن یا احتمال ویرایش اساسی با جزئی آن برای تصویب در زودهنگام به دستمان نرسیده.

خارج شدن موقت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس؛ توجه به اوج گیری مخالفت ها و التهابات در فضای مجازی و کسب وکار یا فرصتی مختصر برای ویرایش های جزئی؟

اگرچه نسخه نو این طرح با بعضی تغییرات و بهبودها همراه بود ولی هنوز نتوانسته حمایت و رضایت غالب فعالان فضای مجازی و متولی هایی مانند وزارت ارتباطات، سازمان نظام صنفی رایانه ای، انجمن تجارت الکترونیک و طیف های مختلف کسب وکارهای اینترنتی و آنلاین و استارتاپی را جلب کند و آن ها در روزهای گذشته، نقدها و ایرادات زیادی به آن وارد کردند.

مهم ترین انتقاد از طرح فعلی، محدودسازی فضای مجازی و کسب وکارهای آنلاین است. همین طور، بسیاری از کارشناسان این طرح را مخالف اختیارات ریاست جمهوری، متولی گری وزارت ارتباطات و رگولاتوری می دانند و می گوید باعث عقب گرد فضای مجازی در ایران و عقب ماندگی از سایر کشورهای جهان در این زمینه می گردد.

کسب وکارهای ایرانی هم صریحا اعلام کردند که مسدودسازی و محدودسازی پلتفرم های خارجی، عظیم ترین ضربه را بر پیکره کسب وکارهای ایرانی خواهد زد و نگرانی های زیاد خود در این زمینه را طی نامه ای علنی منتشر کردند. بسیاری از کسب وکارهای آنلاین معروف ایران مانند دیجی کالا، آپارات، ابر آروان، دیوار، فیلیمو، بلد،ستون، ایوند، زرین پال، صباویژن، یکتانت، سینماتیکت، پی پینگ و اسنپ خواهان متوقف شدن آنالیز طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی شدند.

در تازه ترین خبر هم از سه نامه وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، مجمدجواد آذری جهرمی به رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی برای متوقف سازی فرآیند آنالیز این طرح رونمایی شده است. وزیر ارتباطات خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور آینده کشور، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را موجب محدود شدن اختیارات رئیس جمهور و آن را مغایر با بعضی از اصول قانون اساسی کشور دانسته است

در اینکه فضای مجازی ایران احتیاج به قوانین شفاف و گره گشایی دارد؛ هیچ شکی نیست. در بسیاری از مباحث مانند فعالیت کسب وکارها در فضای مجازی، فعالیت پلتفرم های خارجی، نقش های حاکمیتی دولتی در اینترنت، فضای مجازی و بچه ها و حوزه های دیگر مسائل قانون گذاری داریم ولی طرح فعلی مجلس شورای اسلامی به اعتقاد قریب به بیشتر کارشناسان، اوضاع را بدتر و پیچیده تر می نماید و عملا یک خودزنی و خودکشی در حوزه ای است که می تواند برای شرایط فعلی اقتصاد ایران مانند نوش دارو باشد.

به هر حال، این طرح با همه صداهای موافق و مخالف، امروز وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شده و نماینده های موافق و مخالف درباره آن صحبت می نمایند و احتمالا چندین روز چکش کاری و آنالیز 23 بند آن طول خواهد کشید تا خاتمه کاربران و فعالان فضای مجازی تکلیف چند سال آینده خود را بدانند.

البته، این حجم از مخالفت و نامه نگاری و اتحاد صنف های مختلف اینترنتی و فضای مجازی برای متوقف سازی آنالیز این طرح، برآورد ها برای بازگشت طرح به کمیسیون مربوطه یا لغو آنالیز آن رد صحن علنی مجلس را به همراه داشته است. باید دید واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی و همین طور رئیس جمهور منتخب پیرامون این قضیه چگونه است و چه اتفاقاتی می افتد.

منبع: یک پزشک

به "خارج شدن موقت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس؛ توجه به اوج گیری مخالفت ها و التهابات در فضای مجازی و کسب وکار یا فرصتی مختصر برای ویرایش های جزئی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خارج شدن موقت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس؛ توجه به اوج گیری مخالفت ها و التهابات در فضای مجازی و کسب وکار یا فرصتی مختصر برای ویرایش های جزئی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید