هزینه سفر به کیش دو برابر سفر ترکیه!

به گزارش وبلاگ انجمن ما، هر چقدر ارزش لیر و اقتصاد ترکیه این روز ها مورد بحث است، صنعت گردشگری آنجا رونق دارد. یک سر این گردشگری نیز ایرانیانی هستند که ترکیه روی جذب آن ها حساب باز نموده است. حالا ایرانیان با یک تور زمینی و حدود یک میلیون و 300 هزار تومان نیز می توانند چند روز در وان ترکیه اقامت داشته باشند.

هزینه سفر به کیش دو برابر سفر ترکیه!

به گزارش تجارت نیوز، یک میلیون بدهید، به ترکیه بروید و چند شب آنجا اقامت داشته باشید. هزینه رفت و برگشت و اقامت مقرون به صرفهی که یک کارشناس جهانگردی می گوید ترکیه از آن برای جذب جهانگرد استفاده می نماید.

حتی کرونا هم نتوانست مانع سفر ایرانیان به ترکیه گردد. حالا هم که سویه نو این ویروس یعنی اومیکرون در ترکیه شناسایی شده باز هم این کشور مقصد بسیاری از مسافران ایرانی است.

هر چند منظره مالی ترکیه از سوی بعضی از موسسات اعتبارسنجی منفی ارزیابی شده، اما همچنان جهانگردی این کشور پررونق است.

یک سر این جهانگردی هم ایرانیان هستند که با رویداد های خاص از سفر به ترکیه بیشتر استقبال می نمایند. رویدادهایی، چون آدینه سیاه تا کنسرت خوانندگان و ولنتاین. بر اساس آمار گمرک ایران در هفت ماه گذشته حدود سه میلیون و 950 هزار مسافر و جهانگرد از مرز های ایران با ترکیه خارج شدند.

با 650 هزار تومان به ترکیه بروید!

با نزدیک شدن به شب یلدا و البته سال نوی میلادی بار دیگر موجی از سفر ایرانیان به ترکیه آغاز شده است. همه این بهانه ها فرصتی است برای ترکیه تا جهانگردان ایرانی را جذب کند. حالا با یک تور زمینی هم می توان با پرداخت حدود یک میلیون و 300 هزار تومان به ترکیه رفت، آن هم با اقامت در یک هتل میانه سه یا چهار ستاره.

مسئول فروش تور یک آژانس مسافربری می گوید: هزینه رفت و برگشت از تهران به وان به صورت زمینی و با ون، 650 هزار تومان است. برای سه شب اقامت در هتل هم 700 هزار تومان باید پرداخت کنید. سه شب اقامت و حدود 2 روز هم برای رفت و برگشت اختصاص می دهیم.

مسئول تور یک آژانس مسافرتی دیگر نیز می گوید: برای شب یلدا تور زمینی دو شب و سه روز اقامت در وان ترکیه با هتل سه ستاره، حدود یک میلیون تومان می گردد. حرکت برای این تور از خوی در آذربایجان غربی صورت می گیرد. اگر هم مبدا حرکت مسافران از تهران باشد هزینه این تور به یک میلیون و 400 هزار تومان می رسد.

او می گوید: هتل های ترکیه برای ژانویه و سال نو افزایش نرخ دارند. این افزایش نرخ از سوم دی ماه آغاز می گردد و تا هفدهم دی ماه ادامه دارد. برای دو شب و سه روز اقامت از تاریخ سوم دی ماه به بعد با هتل سه ستاره یک میلیون و 750 هزار تومان می گردد. با رفت و برگشت چهار روز زمان می برد.

هزینه سفر به کیش دو برابر سفر ترکیه!

این در حالی است که اگر شخصی بخواهد برای دو شب و سه روز به کیش برود هزینه بیشتری باید پرداخت کند. اپراتور یک آژانس هواپیمایی می گوید: همه تور ها به سمت کیش با پرواز انجام می گردد. برای دو شب اقامت و هتل سه ستاره با هزینه رفت و برگشت، سه میلیون و 400 هزار تومان می گردد.

هزینه رفت و برگشت به کیش نیز بدون رزرو هتل با پرواز از حدود 630 هزار تومان آغاز می گردد تا یک میلیون و 300 هزار تومان و بیشتر.

ایرانیان مطلوب ترین مشتریان برای ترکیه

فرخ میرشاهزاده، کارشناس توسعه جهانگردی و مشاور کیفیت خدمات تاسیسات جهانگردی می گوید: ایرانیان مطلوب ترین مشتریان برای ترکیه هستند. دومین مشتری شاخص ترکیه، روسیه است و پس از آن کشور های اروپایی.

اخیرا هم عصر ایران به نقل از سی ان ان ترکیه نوشت، یونس یوکسل، رئیس اتحادیه هتلداران شهر وان در ترکیه گفت: در حال حاضر رزرو هتل های این شهر از سوی جهانگردان ایرانی به 100 درصد ظرفیت رسیده است. البته این به این معنی است که با کاهش ارزش پول ما جهانگردان بیشتری به اینجا می آیند. فکرش را بکنید، آن ها می توانند با 10 دلار در هتل اقامت نمایند و با 2 دلار غذا بخورند.

میرشاهزاده در این مورد می گوید: 10 سال پیش شهر وان ترکیه تنها یک مقصد ترانزیتی برای مسافران بود، اما حالا به یک مقصد جهانگردی تبدیل شده است.

چرا ایرانیان به ترکیه می فرایند؟

این کارشناس توسعه جهانگردی می گوید: صرفا کاهش ارزش لیر و شرایط حاکم بر اقتصاد ترکیه علت سفر ایرانیان نیست. مردم در پی نشاط و شادابی هستند. ترکیه نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مقصدی است که می تواند این نشاط را به مردم بدهد و نزدیکی فرهنگی نیز به ایران دارد.

او ادامه می دهد: ایران علی رغم داشتن پتانسیل های زیاد برای جلوگیری از خروج ارز از کشور در زمینه نشاط آفرینی در اجتماع درست عمل ننموده است. برد اصلی را کشور های همسایه به ویژه ترکیه داشته است.

میرشاهزاده می گوید: ترکیه در زمینه جهانگردی سوبسید زیادی را به جهانگردان اهدا می نماید. مثلا هزینه اقامت در یک هتل چهار ستاره در ترکیه گاهی حدود 130 هزار تومان می گردد.

این در حالی است که هزینه یک شب اقامت در یک هتل چهار ستاره در تهران از 400 هزار تومان تا یک میلیون تومان هم می رسد.

او می گوید: در چنین شرایطی جهانگردان یک مقصد مقرون به صرفه، آزاد و با رفاه بیشتر را ترجیح می دهد. از سوی دیگر خوانندگان نیز از این فرصت استفاده نموده و کنسرت های مختلفی در این کشور برگزار می نمایند.

بقای مالی ترکیه در جهانگردی

این کارشناس توسعه جهانگردی می گوید: ترکیه بیشتر روی گذران اوقات فراغت خارج از هتل ها سرمایه گذاری نموده است. درآمدزایی خود را روی بازار هایی مثل غذا و کالا اعمال می نماید.

میرشاهزاده با اشاره به اینکه بقای مالی ترکیه در جهانگردی است، ادامه می دهد: برای همین دولت ترکیه سوبسید های زیادی در زمینه جهانگردی می دهد و تمام تلاشش این است که جهانگرد را به ترکیه وارد کند.

او در سرانجام می گوید: ترکیه برای جذب جهانگردان از همه کشور ها برنامه ریزی نموده است. از جهانگردان ایرانی گرفته تا روس و اروپایی، هر کدام از کشور ها شهر مقصدی برای جهانگردی دارند. مثلا اروپایی ها آلانیا و آنتالیا را انتخاب می نمایند، اما ایرانیان بیشتر دنبال بازار ها هستند که استانبول را انتخاب می نمایند.

منبع: فرارو

به "هزینه سفر به کیش دو برابر سفر ترکیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه سفر به کیش دو برابر سفر ترکیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید