چرا TSMC اپل را به دیگران ترجیح می دهد؟

به گزارش وبلاگ انجمن ما، همانطور که احتمالا می دانید، اپل مشتری شماره یک شرکت تایوانی TSMC بزرگ ترین فراورینماینده تراشه در دنیا است و این دو شرکت با همدیگر همکاری و تعامل خوبی دارند. همین ارتباط خوب بین TSMC و اپل موجب شده که مدیران ارشد اینتل احساس خطر نموده و به تایوان پرواز نمایند تا در خصوص ظرفیت تراشه های 3 نانومتری با این شرکت مذاکره نمایند، زیرا اینتل میخواهد تا سال 2023 به یکی از مشتریان برتر TSMC تبدیل گردد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت. طبق گزارش ها، اپل با TSMC توافق نموده تا تمام ظرفیت اولیه فراوری تراشه های 3 نانومتری خود را در اختیارشان قرار دهد.

چرا TSMC اپل را به دیگران ترجیح می دهد؟

تراشه های اپل بیش از 25 درصد از عایدی TSMC را تشکیل می دهند

علاوه بر این ها و در خلال کمبود جهانی تراشه که تعادل تقاضای عرضه را در این صنعت تغییر داده، TSMC هزینه ای که از ماه آینده برای چیپست سری A از اپل دریافت خواهد نمود را تنها 3 درصد افزایش داده است. اما قضیه برای سایر مشتریان این شرکت فرق می نماید، زیرا آن ها باید با افزایش قیمت 20 درصدی شرکت TSMC روبرو شوند. به لطف گزارشات منتشر شده از Bloomberg و DigiTimes، اکنون می دانیم که بیشتر تجارت TSMC مربوط به تراشه های شرکت اپل است. این گزارش اشاره می نماید که اپل 25.9 درصد از تجارت TSMC را به خود اختصاص داده است.

سال گذشته، این شرکت بزرگ سازنده تراشه 45.51 میلیارد دلار عایدی کسب کرد که به این معنی است که سهم اپل از آن تجارت به 11.4 میلیارد دلار رسیده است. در رده دوم، شرکت طراح تراشه مدیاتک حضور دارد که در حدود 5.8 درصد از عایدی TSMC را تأمین نموده است. رتبه سوم از آن AMD است که حدود 4.4 درصد از خط فراوری این شرکت تایوانی را تشکیل می دهد. بعدی کوالکام است که 3.9 درصد از عایدی TSMC را تأمین می نماید. بقیه شرکت ها نیز شامل Broadcom (3.8٪)، Nvidia (2.8٪)، سونی (2.5٪)، Marvell (1.4٪)، STM (1.4٪)، ADI (1.06٪) و اینتل (84٪) می شوند.

حضور اینتل در انتهای این فهرست از این بابت است که این شرکت، کارخانه فراورینماینده تراشه مستقل خود را دارد، اما در حال حاضر در فراوری تراشه های پیشرفته از TSMC عقب تر است. در نتیجه، اینتل در پی برون سپاری بخشی از فراوری تراشه های خود به TSMC است که در جلسه هفته گذشته مدیران این شرکت با TSMC مطرح شد. ظاهرا، TSMC ظرفیت فراوری تراشه 4 و 5 نانومتری خود را به اینتل واگذار نموده و این جلسه نیز برای جلوگیری از درگیری اینتل با اپل بر سر ظرفیت تراشه های 3 نانومتری برگزار شده است.

از جمله مدیران اینتل که به تایوان سفر کردند پت گلسینگر، مدیر عامل شرکت اینتل بود که هفته گذشته قبل از عزیمت به این کشور ویدئویی را ضبط نمود. طبق گزارش های منتشر شده، پس از اتمام جلسه طراح آمریکایی تراشه چهارشنبه هفته گذشته تایوان را ترک کرد. گلسینگر نیز اخیراً با شبکه HBO مصاحبه نموده و از کوشش های خود برای دستیابی به ظرفیت تراشه های 3 نانومتری خبر داده است. وی در این رابطه گفته: اپل تصمیم گرفت که خودشان می توانند چیپ بهتری را نسبت به تراشه های ما طراحی نمایند. و می دانید، آن ها کار بسیار خوبی انجام دادند.

باید خاطر نشان کنیم که بر اساس آخرین شایعه ها، اپل تراشه مودم 5G کوالکام را با تراشه ای که خودش طراحی خواهد نمود جایگزین می نماید. تراشه نو مودم 5G اپل به وسیله TSMC و با استفاده از فناوری 4 نانومتری ساخته خواهد شد و باید در سری آیفون 15 در سال 2023 از آن استفاده گردد.

بعلاوه گلسینگر درباره تراشه های سری M صحبت کرد که اپل آن ها را طراحی نموده و به وسیله TSMC با استفاده از فناوری پردازش 5 نانومتری پیشرفته اش ساخته شده تا جایگزین اجزای اینتل در مک ها گردد. تراشه های M1 (با 16 میلیارد ترانزیستور)، M1 پرو (با 33.7 میلیارد ترانزیستور) و M1 مکس (با 57 میلیارد ترانزیستور) در اوایل امسال معرفی شدند. اپل از M1 در آیپد پرو استفاده می نماید. علاوه بر درخواست ظرفیت تراشه های 3 نانومتری از TSMC، اینتل به تراشه های 7 نانومتری، 6 نانومتری و 5 نانومتری این شرکت بزرگ تایوانی علاقه مند است، زیرا می خواهد مانع از نفوذ رقیبش یعنی AMD (بعلاوه مشتری TSMC) به سهم بازار خود گردد.

اینتل در پی پس گرفتن رهبری فرآیند ساخت تراشه از TSMC و سامسونگ است

مدیر عامل شرکت اینتل در ادامه این مصاحبه اضافه نمود: کاری که شرکت اینتل باید انجام دهد این است که تراشه ای بهتر از آنچه که آن ها [اپل] می توانند خودشان طراحی نمایند، فراوری کند. امیدواریم بتوانیم این بخش از تجارت آن ها و بعلاوه بسیاری از کارهای دیگر را به مرور زمان خودمان انجام دهیم. اینتل بعلاوه برنامه های خود را برای توسعه تراشه های آنگستروم و افزایش فراوری آن ها در سال 2024 اعلام نموده است. یک آنگستروم (1A) معادل 1.1nm است و اینتل امیدوار است که این نوآوری آن ها را به کارخانه فراوری تراشه پیشرو در فراوری چیپ هایی با بیشترین تعداد ترانزیستور تبدیل کند.

اینتل قبلاً در این بخش پیشرو بود، اما دو شرکت سامسونگ و TSMC، در حالی که اینتل با مشکلاتی روبرو شده بود، توانستند جایگاه اینتل را به تصرف خود دربیاورند. قاعده کلی این است که هر چه فرآیند ساخت تراشه کوچک تر باشد، ترانزیستورهایی که در داخل یک تراشه قرار می گیرند نیز کوچک تر است. این مقوله از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با قرار گرفتن ترانزیستورهای بیشتری در داخل یک تراشه، آن تراشه قدرتمندتر و کارآمدتر خواهد بود.

به عنوان مثال، تراشه A4 اپل که در سال 2010 آیفون 4 را تامین می کرد، با استفاده از فرآیند ساخت 45 نانومتری شرکت TSMC ساخته شد و متشکل از 1.3 میلیارد ترانزیستور بود. A15 Bionic که قلب تپنده آیفون 13 محسوب می گردد، شامل 15 میلیارد ترانزیستور است و با استفاده از فرآیند ساخت 5 نانومتری پیشرفته TSMC فراوری می گردد.

در دیگر خبر های منتشر شده آمده که TSMC قرار است تا تمام توجه خود را به ساخت تراشه های اپل اختصاص دهد و شرکت هایی نظیر AMD را که سال ها با آن رقابت داشتند فراموش نموده است. به همین علت احتمال می رود که TSMC یکی از بزرگ ترین مشتریان خود یعنی AMD را از دست بدهد. با این حساب اینتل و AMD که رقبای سرسخت یکدیگر در عرضه کامپیوتر هستند، باید بتوانند از پس تقاضای کاربران بر بیایند.

از طرفی مقدار پیشرفت به نسبت نسل گذشته هم از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است چرا که کاربران در غیر این صورت از همان پردازشگرهایی که در اختیار دارند استفاده و به ارتقاء فکر نخواهند کرد. به همین علت شایعاتی به گوش می رسد مبنی بر اینکه شرکت AMD میخواهد برای تامین ظرفیت تراشه های 3 نانومتری خود، با سامسونگ همکاری کند.

سوال بزرگ برای صنعت این است که آیا مقدار ترانزیستور می تواند به کوچک شدن ادامه دهد تا تعداد بیشتری از آن ها در قطعه ای به کوچکی یک تراشه قرار گیرند یا نه. پاسخ این سوال کلید فراوری تراشه های قدرتمندتر و کارآمدتر است. این طور که به نظر می رسد شرکت طراح و فراورینماینده اینتل تا سال 2023 سومین مشتری بزرگ TSMC خواهد بود.

منبع: Phonearena

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا TSMC اپل را به دیگران ترجیح می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا TSMC اپل را به دیگران ترجیح می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید