اینجا اراک است و کبابش آب دارد

به گزارش وبلاگ انجمن ما، وقتی صحبت از غذاهای سریع و آسان می گردد، کباب تابه ای یکی از اولین گزینه هایی است که به فکر می آید؛ غذایی که معمولا همه از خوردنش لذت می برند. ولی آیا می دانید در اراک، کباب تابه ای را چطور تهیه می نمایند؟ می دانید اراکی ها به کباب تابه ای مخصوص شان چه می گویند؟ آنها به این غذا می گویند تهتالی یا کباب آبی؛ زیرا این غذا را آب دار سرو می نمایند.

اینجا اراک است و کبابش آب دارد

اینجا اراک است و کبابش آب دارد

نویسنده: سارا حسنلو

وقتی صحبت از غذاهای سریع و آسان می گردد، کباب تابه ای یکی از اولین گزینه هایی است که به فکر می آید؛ غذایی که معمولا همه از خوردنش لذت می برند. ولی آیا می دانید در اراک، کباب تابه ای را چطور تهیه می نمایند؟

می دانید اراکی ها به کباب تابه ای مخصوص شان چه می گویند؟ آنها به این غذا می گویند تهتالی یا کباب آبی؛ زیرا این غذا را آب دار سرو می نمایند.

عادات غذایی اراکی ها

خیلی از اراکی ها شیره انگور را به صورت شربت درمی آورند و در کنار غذایشان به اسم نوشیدنی میل می نمایند. بیشتر آنها به ماست و دوغ، بیش از مواد غذایی دیگر علاقه دارند. اراکی ها در آش هایشان، به خصوص در فصل زمستان، از گلوله های مخصوصی که از گندم جوشیده شده در دوغ تهیه شده، استفاده می نمایند؛ به این ترتیب که گندم را آنقدر در دوغ می جوشانند تا آب آن کاملا تمام گردد و سپس آن را له می نمایند به شکل گلوله درمی آورند و خشک می نمایند و در تهیه آش هایشان، به خصوص ترخنه دوغ، مورد استفاده قرار می دهند.

مـواد لازم (برای4 نفر)

گوشت چرخ نموده

400

گرم

660

کیلوکالری

گوجه فرنگی رنده شده

2

لیوان

50

کیلوکالری

پیاز عظیم

1

عدد

25

کیلوکالری

سیب زمینی

4

عدد

320

کیلوکالری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

به میزان دلخواه

0

کیلوکالری

طرز تهیه

ابتدا پیاز را رنده و به گوشت چرخ نموده اضافه کنید. ادویه ها را هم در این مرحله به محتویات اضافه و مواد را خوب با هم مخلوط کنید. سپس آنها را به صورت گلوله های بیضی شکلی درآورید و در تابه ای سرخ کنید. بعد از کمی سرخ شدن 2 طرف کباب ها، آب گوجه فرنگی را همراه یک لیوان آب اضافه و سیب زمینی ها را که از قبل تکه نموده اید، در تابه بریزید و بگذارید به مدت 20 دقیقه روی حرارت ملایم پخته شوند. سپس آنها را با آب سرو و با برش های نان میل کنید.

این غذا چند کالری دارد؟

این غذا در مجموع 1055 کیلوکالری انرژی دارد و در صورتی که به 4 قسمت تقسیم گردد، به هر نفر 25ص0 کیلوکالری انرژی خواهد رسید اما چون با نان خورده می گردد حداقل 200 کیلوکالری دیگر به انرژی اش اضافه خواهد شد.

نکته خانه داری

اراکی ها این غذا را کمتر با برنج می خورند اما اگر بخواهند این ماده غذایی را کنار تهتالی قرار دهند، به گوشت چرخ نموده در هنگام تهیه این غذا، برنج اضافه می نمایند؛ درست همان کاری که در هنگام آماده کردن کوفته انجام می گردد.

گوشت چرخ نموده

مصرف روزانه 2 تا 3 واحد گوشت که البته بهتر است گوشت سفید باشد، یک توصیه کلی است اما برای کم خون ها بهتر است این گوشت، گوشت قرمز باشد. تنها عیبی که گوشت قرمز دارد وجود چربی های اشباع در آن است؛ چربی هایی که زیاده روی در دریافت شان می تواند علاوه بر چاقی، بیماری های قلبی به بار آورد. البته گوشت به چند شکل مورد استفاده قرار می گیرد که متداول ترین آنها نوع خورشی و چرخ نموده است. نکته ای که توصیه می گردد در هنگام تهیه این گوشت رعایت گردد، آن است که تمامی چربی های قابل رویت گرفته شده و به نسبت برابر از سویا و یا گوشت سفید در نوع چرخ نموده آن استفاده گردد به این ترتیب ارزش غذایی گوشت چند برابر خواهد شد. نباید فراموش کرد که بچه ها، نوجوانان، زنان باردار و شیرده باید این ماده غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانند به این ترتیب پروتئین و املاح مورد احتیاجشان مانند آهن، تامین خواهند شد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی قرمز، یکی از سبزیجات با انواع آنتی اکسیدان هاست. به این ترتیب که با خوردن یک عدد از آن (85 گرم) 36 درصد از احتیاج بدن به ویتامین C تامین خواهد شد. علاوه بر این، در هر 100 گرم از این سبزی 620 میکروگرم بتاکاروتن و حتی کریپتوگزانتین تامین می گردد که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند از فعالیت اکسیدان ها در بدن پیشگیری کند. یادتان باشد که این سبزی به علت آنتی اکسیدان های متنوعی که دارد، برای روزهای آلوده از نظر آب وهوایی گزینه ای مناسب برای خوردن است تا به این ترتیب خطرات ناشی از آلودگی هوا به حداقل ممکن برسد. بنابراین سالمندان، کسانی که بیماری قلبی دارند و حتی بچه ها بهتر است که در این روزها این سبزی را بیش از پیش در برنامه غذایی روزانه شان بگنجانند.

سیب زمینی

این ماده غذایی که در خانواده سبزیجات نشاسته ای جای می گیرد، در رژیم های غذایی، یکی از جانشین های نان و برنج به شمار میرود به طوری که خوردن یک عدد میانه آن معادل یک برش نان یا 5 قاشق غذاخوری برنج است و 80 کیلوکالری انرژی دارد. علاوه بر انرژی، این ماده غذایی، منبع پتاسیم است بنابراین کسانی که فشارخون دارند بهتر است که میزان معینی از سیب زمینی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند تا هم اضافه وزن پیدا ننمایند و هم فشارخونشان در مقادیر کنترل شده ای باقی بماند. البته برای این منظور بهتر است که سیب زمینی با سبزیجات برگ سبز تیره مصرف گردد. خیلی ها شنیده اند که سیب زمینی، منبع آهن است در حالی که سخت در اشتباه هستند زیرا خوردن یک عدد سیب زمینی میزان قابل قبولی از این ماده معدنی را به بدن نخواهد رساند.

همراه این غذا

اراکی ها این غذا را با ترشی لیته می خورند و می گویند خوردن تهتالی با ترشی لیته طعم منحصر به فردی به آن می دهد. پیشنهاد می کنیم سالاد سبزیجات تازه را هم به اسم یک گزینه در نظر داشته باشید؛ به این ترتیب ارزش غذایی تان بیشتر خواهد شد.

اگر کم خون هستید

گوشت قرمز منبع آهن است و البته بهتر است که این گوشت به همراه گوجه فرنگی، هویج و کلم بروکلی مصرف گردد تا به این ترتیب، جذب آهن افزایش یابد. نوشیدنی مناسب برای این غذا هم آب پرتقال تازه است.

اگر سرما خورده اید

بهتر است این غذا را سرخ نکنید و از حداقل روغن و ادویه بهره ببرید. قرار دادن کلم و شلغم در کنار آن هم می تواند به بهبود هر چه سریع ترتان یاری کند. یادتان باشد که کسب انرژی در کنار موادغذایی ای که مغذی هم هستند، یک عادت غذایی موثر است.

اگر چربی خون دارید

بهتر است که کنار غذای شما لوبیای سبز و کدوسبز باشند ضمناً به جای گوشت از مرغ چرخ نموده یا مخلوط آنها با هم بهره ببرید. به این ترتیب کنترل چربی خونتان حتمی خواهد شد.

نظر کارشناس/ دکتر محمدعلی کشاورز،متخصص تغذیه و رژیم درمانی

غذاهای آبکی؛ مثبت یا منفی؟

بعضی ها هوادار غذاهای آبکی هستند چون فکر می نمایند روغن کمی در آنها استفاده می گردد و در نتیجه انرژی پایینی دارند.

برعکس، عده ای فکر می نمایند که این نوع غذاها چون با نان خورده می شوند، پس جزء پرکالری ترین غذاها به حساب می آیند. هر دوی این تصورات، اشتباه هستند. انرژی ای که این غذاها دارند، به میزان چربی و سایر مواد نشاسته ای که در آنها ریخته می گردد، بستگی دارد. ممکن است یک غذای آبدار، بسیار کم انرژی باشد؛ مانند یک سوپ سبزی که با سینه مرغ پخته شده و یا بسیار پرانرژی باشد؛ مانند آشی که مملو از حبوبات، گوشت، پیازداغ و... است. به خاطر آبدار بودن یک غذا نمی توان گفت فلان غذا خوب است یا بد یا انرژی کمی دارد یا زیاد. درواقع، ترکیبات مواد غذایی موجود در آن خوراک است که می تواند معین کند غذا چقدر انرژی دارد. در خصوص ترید نان یا خرد کردن نان توی غذا هم باید گفت که میزان نانی که با غذا خورده می گردد، انرژی موجود در آن را معین می نماید. ممکن است فردی با یک غذا میزان کمی نان بخورد؛ دیگری میزان زیاد و حتی نوع نان و میزان استفاده شده در هنگام خوردن آن هم مهم است.

البته معمولا غذاهای تریدی خوش خوراک تر هستند و به همین علت، فرد ممکن است حجم بیشتری غذا بخورد؛ به خصوص اگر ترشی هم همراه این غذاها باشد. بعضی هوادار این نوع غذاها نیستند؛ چون فکر می نمایند غذای آبدار سبب ترش کردن و ریفلاکس می شوند. این موضوع ربطی به غذاهای آبدار ندارد. این مشکل تنها در افرادی رخ می دهد که دستگاه گوارش حساس یا التهابی دارند. در حقیقت، غذاهای مملو از چاشنی و مواد اسیدی یا ترش تحریک پذیری دستگاه گوارش را بیشتر می نمایند و در نتیجه اسید تولیدشده در معده افزایش خواهد یافت.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "اینجا اراک است و کبابش آب دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا اراک است و کبابش آب دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید