تخلیه فاضلاب تصفیه شده به دریا منع قانونی و بهداشتی ندارد

به گزارش وبلاگ انجمن ما، به نقل آب و فاضلاب شهری هرمزگان،حسین خادمی در واکنش به اعتراض یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس و قرار دریافت در مقابل فاضلاب ورودی پساب به دریا با اشاره به اینکه طرح فاضلاب شهر بندرعباس از مهمترین طرحهای فاضلاب استان است، گفت: این طرح از سال 1373 طی دو فاز 1 و 2 در دو منطقه (شرق و غرب نسبت به خور گور سوزان) آغاز شده که در حال حاضر با احداث تصفیه خانه بطور متوسط 640 لیتر بر ثانیه فاضلاب جمع آوری و تصفیه می شود.

تخلیه فاضلاب تصفیه شده به دریا منع قانونی و بهداشتی ندارد

خادمی افزود: خادمی با اشاره به اهمیت اجرای طرح فاضلاب به عنوان یکی از شاخص های توسعه شهرها، شرح داد: هم اکنون بیش از 75 درصد جمعیت شهر بندرعباس از شبکه فاضلاب بهره مند هستند.

وی اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر تجاری و گردشگری بندرعباس را گام بزرگی در جهت حفظ محیط زیست شهری و ارتقای سطح بهداشت عمومی و به دنبال آن، کاهش هزینه های درمان دانست و گفت: اجرای طرح های جمع آوری فاضلاب در تمام شهرهای ساحلی کشور به ویژه شهرهای هرمزگان با توجه به شرایط خاص آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: با نگاهی به شرایط فاضلاب برخی مناطق در چند سال گذشته، بدیهی است اجرای طرح فاضلاب این شهر بزرگترین خدمت به سطح بهداشت محیط زیست این شهر بوده است. در حال حاضر فاضلاب جمع آوری شده از طریق سه ایستگاه بالابر و سه ایستگاه پمپاژ فاضلاب وارد تصفیه خانه می شود که پس از طی مراحل فرایند تصفیه فاضلاب، پساب تولیدی با رعایت استانداردهای زیست محیطی به دریا تخلیه می شود.

خادمی با اشاره به انتشار اخبار و پیام های غیرکارشناسی از طریق افراد غیرعلمی در خصوص فاضلاب بندرعباس، اظهارداشت: ارائه گزارشات غیر علمی بدون سند باعث تشویش اذعان عمومی شده و این درحالیست که تخلیه فاضلاب تصفیه شده(پساب) به دریا در دنیا یک عرف بوده و در صورتی که منطبق بر استاندارد باشد، منع قانونی و بهداشتی، یا زیست محیطی ندارد.

وی گفت: تمامی عملیات فرایند تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس و پساب تولیدی از لحاظ کیفیت بطور روزانه برابر دستورالعمل ها و استانداردهای مربوطه و با استفاده از آخرین تکنولوژی و روشهای آزمایشگاهی توسط آزمایشگاه مستقر در تصفیه خانه فاضلاب و همچنین آزمایشگاه مرکزی شرکت (که از آزمایشگاه های معتمد محیط زیست و دارنده گواهینامه 17025 می باشد.)،کنترل و نظارت می شود. همچنین در قالب آزمون خود اظهاری به صورت سرزده، نمونه برداری و سنجش کیفیت پساب خروجی از تصفیه خانه توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست استان هرمزگان (مجتمع کیفیت آزمای جنوب) انجام می شود که در نتیجه مورد تایید آزمایشگاه کیفیت آزمای جنوب (آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست) و استاندراد تخلیه به دریا (ابلاغی سازمان محیط زیست کشور) ، است.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه گفت: با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در بخش فاضلاب، اجرای پروژه های فاضلاب با شتاب بیشتری صورت می گیرد که به همین دلیل و طی چند روز اخیر ، قرارداد واگذاری پساب مدول (فاز) اول تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس بین شرکت آب و فاضلاب استان و سرمایه گذاران بخش خصوصی به امضاء رسیده است که تحولی اساسی در چهره زیست محیطی و گام موثری در جهت رفع چالش فاضلاب این شهر محسوب می شود.

وی افزود: این قرارداد در ازای جذب سرمایه از بخش خصوصی با هدف تکمیل اجرای طرح فاضلاب و ارتقاء تصفیه خانه به روش بیع متقابل به امضاء رسید که مبلغ این قرارداد معادل هزینه های سرمایه گذاری اولیه برابر 2500 میلیارد ریال است.

وی شرح داد: ارتقای کمی وکیفی مدول اول تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس و احداث تاسیسات تصفیه تکمیلی (RO) جهت ارتقاء بیشتر کیفیت پساب از جمله مهمترین اهداف انعقاد این قرارداد بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تخلیه فاضلاب تصفیه شده به دریا منع قانونی و بهداشتی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلیه فاضلاب تصفیه شده به دریا منع قانونی و بهداشتی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید