ترکیه و خطرات رکوردشکنی کرونا

به گزارش وبلاگ انجمن ما، 56 هزار مبتلا و 253 مورد فوت در بازه زمانی 24 ساعته، موضوعی است که نگرانی شدید مقامات بهداشتی و بیمارستانی ترکیه را به دنبال آورده است.

ترکیه و خطرات رکوردشکنی کرونا

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ انجمن ما، کرونا همچنان در ترکیه در حال پیشتازی است و بالا رفتن آمار ابتلا و تلفات، اصلی ترین موضوع خبری بسیاری از رسانه های این کشور است.

آمارهای جدید وزارت بهداشت ملی ترکیه، حاکی از این است که 56 هزار مبتلا و 253 مورد فوت در بازه زمانی 24 ساعته، ثبت یک رکورد جدید در شیوع ویروس کرونا در ترکیه است و این موضوعی است که نگرانی شدید مقامات بهداشتی و بیمارستانی ترکیه را به دنبال آورده است.

به این ترتیب آمار کل مبتلایان به کرونا در ترکیه به 3 میلیون 745 هزار و 657 نفر رسیده و 2658 نفر از آنها در شرایط شدید این بیماری، تحت مراقبت قرار دارند. در همین حال، شمار قربانیان کرونا در ترکیه به 33 هزار و 454 نفر رسیده است. بر اساس اطلاعاتی که فخرالدین کوجا وزیر بهداشت در اختیار رسانه ها گذاشت، تا به امروز در سراسر ترکیه 41 میلیون آزمایش کرونا صورت گرفته است.

در حال حاضر مجموعاً 18 میلیون و 400 هزار دز واکسن تزریق شده است.

خطر تکمیل ظرفیت بخش های مراقبت ویژه

ترکیه در چهاردهمین ماه مبارزه با کرونا، به شرایطی رسیده که در بسیاری از کلانشهرها، اغلب بخش های بیمارستانی و درمانگاه ها، به خدمت بیماران کرونایی درآمده اند.

در شهر استانبول، در بخش مراقبت ویژه مشکل جدی وجود دارد و اگر تا دیروز، غالباً بیماران بالای 60 سال در این بخش ها بستری می شدند، حالا بسیاری از جوانان و میانسالان هم احتیاجمند به بستری در بخش مراقبت ویژه شده اند.

مهمت مسعود سونمز از اطبای بیمارستان سلطان غازی گفته است: قبلاً تمام تمرکز ما روی حفظ جان و سلامت سالمندان بود، اما حالا شرایط به گونه ای است که جوانان و افراد سن پایین نیز به شدت در خطر هستند. متاسفانه یکی از رفتارهای خطرناک مردم ما، این است که به علایم بی توجه هستند. یعنی صبر می نمایند که ویروس کار خودش را بکند، بدحال شوند، بعد به دکتر مراجعه نمایند. در نتیجه، شمار بیماران بدحال و احتیاجمند به بستری در بیمارستان، روز به روز بیشتر می گردد.

همچنین پروفسور گونیز کوکسال گفته است: در 3 بیمارستان و درمانگاه در بخش اروپایی استانبول، دچار شرایطی هستیم که دیگر واقعاً نمی توانیم به همه بیماران رسیدگی کنیم. متاسفانه شرایط ما به گونه ای است که ده ها بیمار بدحال جوان را در بخش مراقبت های ویژه بستری نموده ایم. بعضی از افراد فکر می نمایند چون واکسن زده اند، می توانند با خیال راحت، ماسک را بردارند و همه قواعد رعایت پروتکل های بهداشتی را نیز فراموش نمایند. این یک تصور غلط و بسیار خطرناک است.

پی.سی.آرهای دروغگو

یکی از ابعاد عجیب افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه، خطا در تست های پی.سی.آر است. به گفته بسیاری از متخصصین، آزمایش تشخیص عفونتی یا همان PCR قابل اعتمادترین آزمایشی است که می تواند وجود تست کرونا در بدن را نشان دهد، اما یافته های ترکیه، این نظریه را به چالش کشیده است.

روزنامه ملیت از روزنامه های معتبر ترکیه، امروز با تیتر پی.سی.آرهای دروغگو، خبر از این واقعیت داده که متاسفانه بعضی از انواع جهش یافته ویروس های کرونا، با تست پی.سی.آر، قابل شناسایی نیستند و رقمی در حد 60 درصد افرادی که نتیجه پی.سی.آر آنها منفی بوده، در واقع بیمار بوده اند اما ویروس آنها از یک نوع موذی و جهش یافته بوده است. این مساله در افزایش میزان مبتلایان در روزهای اخیر، نقش به سزایی داشته است.

ترکیه احتیاجمند 58 میلیون دُز واکسن

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه چندی پیش اعلام نموده بود که تا آخر بهار، واکسیناسیون به حد ایده آل خواهد رسید. اما او دو روز پیش گفت؛ هدف ما این است که تا اول تابستان، واکسیناسیون 70 درصد از افراد دارای 40 سال به بالا را به خاتمه برسانیم.

روزنامه قرار، در گزارش مفصلی به این اشاره نموده که ترکیه برای تکمیل فرایند مورد اشاره، به 58 میلیون دُز واکسن احتیاج دارد و تحویل دریافت اغلب محموله های خریداری شده از چین، روسیه و آلمان، با مشکل روبرو شده و این شرکت ها، به قول های خود، عمل ننموده اند.

واکسن ملی ترکیه، فعلاً در حال تست

دردسرهای خرید و انتقال واکسن، وزارت بهداشت ترکیه را در تنگنا قرار داده و همزمان، چند تیم، زیر نظر معاون رئیس جمهور، در حال فراوری واکسن ملی هستند. اما ظاهراً این واکسن ها، به زودی به بازار نخواهند آمد.

دیروز فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه در تبادل نظر با وبلاگ انجمن ما در مرکز واکسیناسیون بیمارستان آنکارا گفت: ترکیه به پیشرفت چشمگیری در زمینه ساخت 7 واکسن کرونا دست یافته و در 3 مورد آن مرحله تست انسانی شروع شده است.

دولت، همچنان چشم به راه گردشگر ها

ظاهراً با وجود همه خطرات شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه، دولت و مدیران بخش خصوصی صنعت گردشگری، همچنان چشم به راه آن هستند که گردشگران خارجی به ترکیه سفر نمایند و با خودشان ارز بیاورند. اما تصمیمات 3 کشور مهم قطب سفر گردشگران به ترکیه، موجب ناخشنودی مدیران آژانس های گردشگری شد.

روسیه اعلام نموده که فعلاً و به شکل موقت، پرواز به ترکیه را متوقف می نماید، آلمان هم ترکیه را در لیست پرخطرترین کشورهای دنیا قرار داده و انگلیس نیز بدون اشاره به زمان بازگشایی پروازها، تمام سفرهای هوایی به ترکیه را متوقف نموده است.

این درحالی است که سالانه، مجموعاً بیش از 13 میلیون گردشگر از این 3 کشور به ترکیه می فرایند و حالا با ادامه این فرایند، گردشگری ترکیه همچنان روزهای سختی را سپری خواهد نمود.

تعطیلی کامل، ضرورت یا سیاست؟

از شروع دوران شیوع گسترده ویروس کرونا تا به امروز، چندین بار سران احزاب مخالف، خواهان آن شده اند که ترکیه تماماً تعطیل گردد. اما دولت اردوغان، زیر بار پذیرفتن این پیشنهاد نرفته است.

منتقدین دولت اردوغان بر این باورند که دولت در شرایط سخت مبارزه با کرونا، مردم را تنها گذاشته و از آنجایی که هیچگونه یاری مالی شایانی ارائه نشده، خانوداه های فقیر و حتی بخش قابل توجهی از خانواده های قشر متوسط، در شرایط سخت و سختی قرار گرفته اند و گرانی و تورم نیز، مزید بر علت شده است.

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده که قبلاً نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه بود و حالا به منتقد سیاست های اردوغان تبدیل شده، در سخنرانی اخیر خود، گفت: این دولت، هرگز در خصوص آمار دقیق شیوع کرونا با مردم صادق نبوده و بدون شفافیت عمل نموده است. حالا که میزان ابتلا به مرز 60 هزار نفر در شبانه روز رسیده، یادشان افتاده که ابراز نگرانی نمایند. اما نگرانی کافی نیست و ضرورت حیاتی کشور، این است که دست کم به مدت دو هفته، سراسر کشور تعطیل گردد.

دردسرهای واژه فارسی لبالب برای اردوغان

داود اوغلو در سخنان خود، به صورت کنایی از واژه فارسی لبالب هم استفاده کرد. همزمان کمال کلیچدار اوغلو نیز در سخنرانی دیروز خود به شکل کنایی باز هم این واژه را به کار برد.

منظور دو سیاستمدار مشهور مخالف دولت، نیش و کنایه به اردوغان بود که سه هفته پیش در سخنرانی خود در کنگره ریزه از واژه فارسی لبالب استفاده نموده و گفته بود: هزار ماشاالله با وجود نگرانی از کرونا، جوانان ما در حمایت از حزب عدالت و توسعه، هنوز هم پای کار هستند و سالن، لبالب از حضور جوانان مشتاق ماست. کلیچدار اوغلو گفت:وقتی که سالن ها را لبالب برای برگزاری کنگره های استانی خود به کار می گرفتید، به فکر امروز نبودید

نقدها مخالفین و درخواست آنها در خصوص تعطیل کردن سراسر کشور در حالی بیان شده که دولت، همین حالا هم با مسائل مالی فراوانی روبرو است و با توجه به بدهی های سنگین خارجی، در صورتی که شمار مبتلایان پایین نیاید و قدمی در جهت تکمیل واکسیناسیون برداشته نگردد، شرایط برای اقتصاد ترکیه و حزب حاکم این کشور، سختتر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ترکیه و خطرات رکوردشکنی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه و خطرات رکوردشکنی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید