حناچی: اولین بخش قطار ملی این هفته رونمایی می گردد ، بودجه شهرداری از 7 میلیارد به 1 میلیارد دلار رسیده است

به گزارش وبلاگ انجمن ما، شهردار تهران گفت: در شرایط تحریم به جهت انتقال پول و واردات کالا شرایطی خاصی برای ما به وجود آمد و تصمیم گرفتیم، قطار شهری ملی را فراوری کنیم و هفته جاری اولین بخش قطار را رونمایی می کنیم.

حناچی: اولین بخش قطار ملی این هفته رونمایی می گردد ، بودجه شهرداری از 7 میلیارد به 1 میلیارد دلار رسیده است

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ انجمن ما، پیروز حناچی شهردار تهران در آئین بهره برداری از 110 دستگاه اتوبوس و مینی بوس ناوگان حمل ونقل عمومی اصلی ترین مشکل شهرداری کلانشهر ها را موضوع آلودگی و ترافیک خواند و گفت: معمولاً برنامه های میان مدت و بلند مدتی برای حل آن وجود دارد، اما در کشور ما به دلیل نبود تأمین منابع مالی پایدار و کم عارضه با مشکل روبرو هستیم و به همین دلیل به شهرداران می گویند شهر را آنطور که می توانید اداره کنید.

وی اضافه نمود: دو لایحه مهم در مجلس در دستور کار است و می تواند این مشکل را حل نماید.

حناچی با اشاره به اینکه اگر این موضوع را حل نکنیم با بی انضباطی امور شهر روبرو می شویم، گفت: عدم پرداختن به ابعاد قانونی این مساله فراوری رانت می نماید و این مساله بزرگترین صدمه را به نظام مدیریت شهری وارد خواهد نمود.

وی با اشاره به اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که 19 دستگاه باید همکاری نمایند در حال اجرا وظایف خود است، استناد به شرایط هوا در آذر و دی ماه را بی انصافی خواند و گفت: نمودار 10 ساله آلودگی هوای تهران حاکی از کاهش آلاینده ها است و اگر این نقشه راه به درستی دنبال گردد بر این مشکل فائق می آییم، اما برای حل آن نیازمند یکپارچگی در تصمیمات هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه توسعه بزرگراه ها و راه ها در خارج از حدود دستور برنامه های جامع توسعه کلانشهر ها را کنار گذاشته ایم، ابراز داشت: تئوری ها نشان می دهد، ایجاد بزرگراه ها به ایجاد تقاضای بیشتر سفر دامن میزند و برای زیست پذیر کردن شهر باید به سمت توسعه راستا های پیاده و دوچرخه سواری، توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از حداکثر خودرو های برقی و کاهش خودرو های با سوخت فسیلی اقدام کرد.

وی به مقایسه شرایط مالی موجود و اهمیت پرداختن به این موضوع حاکمیتی اشاره نمود و گفت: حاکمیت همانطور که برای بهداشت و درمان مردم هزینه می نماید باید برای توسعه حمل و نقل عمومی هم هزینه کند.

حناچی با اشاره به اینکه قبل از کرونا روزانه 5 میلیون سفر به وسیله وسایل حمل و نقل عمومی صورت می گرفت، اظهار داشت: به صورت روزانه در مترو 2 میلیون و 200 هزار نفر سفر و اتوبوسرانی با وجود مسائل 2 میلیون و 300 هزار نفر سفر در روز را مدیریت می کردند. موضوعی که روزانه 5 میلیون نفر درگیر آن هستند به طور قطع حاکمیتی است و شهرداری ها باید از منابع عمومی برای مدیریت آن استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه در میانه سال های 90 تا 99 بودجه شهرداری کاهش یافته است، شرح داد: سال 90 بودجه شهرداری معادل 7.7 میلیون دلار بوده و در سال 99 این بودجه در اثر نوسانات مالی به معادل 1.5 میلیون دلار رسیده است.

حناچی ادامه داد: این مساله در کنار سیاست هایی که در این دوره مدیریت شهری دنبال کردیم مثل اینکه ادعا کردیم، دیگر شهر نمی فروشیم، پروانه دستی صادر نمی کنیم، در کنار این شرایط مالی در کاهش کسب درآمد شهرداری مؤثر بوده است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در سال 90 چیزی حدود 28 هزار و 665 پروانه ساخت و ساز صادر شده و در سال 98 این رقم به 9 هزار و 332 پروانه رسیده و معادل 18 میلیون متر مربع پروانه مسکونی در سال 90 بوده است که در سال 98 به نیم میلیون رسیده است، اضافه نمود: این در حالی است که هزینه احداث مترو در سال 90 معادل 52 میلیارد در هر کیلومتر بوده و در سال 99 این عدد به هزار میلیارد یعنی 19 برابر تبدیل شده است.

وی اعلام کرد: قیمت یک رام قطار 4 میلیون و 800 هزار دلار است، اما این عدد به دلیل نوسانات ارزی در حال حاضر قیمتش به 200 میلیارد تومان رسیده است.

شهردار تهران با بیان اینکه با وجود این افزایش قیمت ها و کاهش درآمد ها در این دوره همان طور که قول داده بودیم تمامی موارد خط 6 و 7 مترو به اتمام می رسد و برای چندین خط اصلی پایانه ایجاد شده است. گفت: این مساله از این جهت مهم است که اگر قطاری پایانه نداشته باشد این قطار ها در تونل پارک می گردد و سرویس و اورهال کردن آن مشکل است.

وی ادامه داد: 10 ایستگاه به جامانده مترو تا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

حناچی با اشاره به اینکه امروز بخش دوم قراردادی که با خودروساز داخلی که به ارزش 480 میلیارد تومان بسته شده به بهره برداری می رسد گفت: خوشحالم که برای تأمین اتوبوس های برقی هم این همکاری را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم برای ما هم به جهت انتقال پول و واردات کالا شرایطی خاصی برای ما به وجود آمد و تصمیم گرفتیم، قطار شهری ملی را فراوری کنیم و هفته جاری اولین بخش قطار را رونمایی می کنیم.

شهردار تهران گفت: پس از این نیز سفارش حداقل بیش از 100 واگن را با حمایت دولت خواهیم داشت که این اتفاق در شرایط تحریم از موارد تبدیل تهدید به فرصت است.

وی ادامه داد: نوسازی تاکسیرانی تهران هم با روش تعویض و بازسازی تاکسی ها در حال اجرا است که بخشی از آن امروز رونمایی می گردد و همین طور هزینه اورهال 31 رام قطار تأمین شده است.

به گفته وی برای اولین بار با استفاده از تبصره 17 و 18 قانون برنامه و بودجه ورود بخش خصوصی برای حمل و نقل عمومی قابل تعمیم شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حناچی: اولین بخش قطار ملی این هفته رونمایی می گردد ، بودجه شهرداری از 7 میلیارد به 1 میلیارد دلار رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حناچی: اولین بخش قطار ملی این هفته رونمایی می گردد ، بودجه شهرداری از 7 میلیارد به 1 میلیارد دلار رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید