خبرنگاران سایه غول کرونا بر سر مهدهای کودک قزوین

به گزارش وبلاگ انجمن ما، قزوین - خبرنگاران - شیوع بیماری کرونا در استان قزوین باعث شد تا 110 مهدکودک با مسائل اجاره مسکن، تعطیلی و بیکاری کارمندان روبرو گردد و موانع بسیاری را پیش پای مادران و پدران شاغل قرار دهد.

خبرنگاران سایه غول کرونا بر سر مهدهای کودک قزوین

از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور، مهدهای کودک به دلیل محلی پر خطر در زمینه ابتلا به این بیماری تعطیل شدند و مسائل این نهادها رو به روز فرایند صعودی به خود گرفت.

از یک طرف بیکاری مربیان مهد کودک، از طرف دیگر مسائل مادران و پدران شاغل که امکان سپردن کودکشان به مهد کودک فراهم نبود و در نهایت انباشت اجاره این مراکز باعث شد تا حمایت از مهاد کودک در اولویت کار دولت و ستاد ملی کرونا قرار گیرد.

به گفته مدیران مهدهای کودک هرساله در فصل تابستان هر مهد کودک بین 40 تا 200 کودک داشت که اکنون در هر کدام آن ها کمتر از چهار کودک نگهداری می گردد.

با این حال پایین بودن میزان شهریه و همچنین افزایش مکان هایی به نام های غیر از مهد کودک که بازار این افراد را تحت شعاع قرار داده باعث شد تا اعضای کانون مهادهای کودک در استان قزوین از مسؤولان مطالبه گری نمایند.

در شرایط کنونی دریافت تسهیلات و یاری به مسائل مالی مهدهای کودک مهم ترین خواسته 110 مدیر مهد و سازمان بهزیستی است که در ادامه با جزییات بیشتری آشنا خواهید شد.

پایین بودن شهریه و نبود یارانه حمایتی

الهه رافعی یکی از مدیران مهدهای کودک استان قزوین گفت: مهاد کودک یک نهاد آموزشی است و بهترین زمان برای تربیت افراد قبل از دبستان است، اگر تربیت و آموزش در جامعه مهم است باید حمایت های لازم ایجاد کرد و امروز متاسفانه بار همه مسؤولیت ها در ایام کرونا به گردن این نهادها افتاده است.

فریده بابایی مدیر یک مهدکودک در شهر قزوین گفت: درحالی که 33 درصد افزایش حقوق و بیمه داشتیم، اما هنوز شهریه مهدهای کودک طبق 6 ماه گذشته اعمال می گردد؛ با شهریه ثابت 320 هزار تومان فقط می توان حق بیمه یک پرسنل را پرداخت کرد و شهریه ها به قدری پایین است که امکان ادامه فعالیت وجود ندارد.

افخم اصلانها مدیر یک مهد کودک دیگر گفت: متاسفانه مهدکودک همانند خانه سالمندان مشمول یارانه نیستند و این موضوع باعث شده تا این نهادها در برابر کوچکترین حوادث و بحران به تعطیلی کشانده شوند.

وی اضافه کرد: چون از اسفندماه سال 98 تا به امروز به علت بیماری کرونا هیچ درآمدی نداشتیم، بیشتر اقساط بازگشت خورده و به ضامن ها تماس گرفته اند که هرچه سریع تر قسط های بانکی تسویه گردد، همه این ها در کنار پول آب و برق و گاز فشارها را روی مهاد کودک افزایش یابد.

نسرین نوری مدیر یکی از مهدکودک های استان قزوین گفت: مسائل مهدکودک ها در مناطق حاشیه ای قزوین بیشتر از درون شهر است و شهریه های بسیار پایین باعث شده تا برای جذب مخاطب پایین تر از تعرفه مصوب حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی بیشتر مهد کودک ها 6 ماه کار می نمایند و 6 ماه دیگر باید از جیب خودشان هزینه ها را بپردازند که ضروری است در امسال حمایت ویژه ای لحاظ کرد.

نهادهای متولی به صورت ویژه از مهاد کودک حمایت نمایند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: تا قبل از آغاز بیماری کرونا مسائل مهدهای کودک بیشتر در قالب فعالیت های غیرمجاز موسسات دنبال می شد، اما اکنون جنس و نوع مسائل آن ها به علت شیوع بیماری کرونا تغییر نموده است.

مریم بیدخام با بیان اینکه کرونا مسائل مهدکودک ها را افزایش داد و به بیکاری و رکود بیشتر دامن زده است، اضافه کرد: مهدکودک ها مطالبه دارند که از معافیت مالیاتی و تخفیفات سازمان صنعت، معدن و تجارت برخوردار شوند که این موضوع باید مورد توجه نهادهای متولی قرار گیرد.

وی تاکید نمود: مهاد کودک به عنوان مکانی تربیتی و آموزشی شناخته می شوند و هیچ نهادی بدون مجوز بهزیستی حق دایر کردن مهد کودک را ندارد.

بیدخام یادآور شد: در اوج شیوع بیماری کرونا با اقشار مختلف اجتماعی روبرو بودیم که همگی به نوعی با مسائل مالی دست و پنجه نرم می کردند، اما مهاد کودک به لحاظ اهمیت کاری باید بیشتر مورد توجه باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین یادآور شد: اگر قرار است که تسهیلاتی برای آن ها در نظر گرفته گردد، باید این این مشاغل جز رسته های آسیب دیده باشند که با پیگیری از تامین اجتماعی قزوین، این مشمول شدن وجود نداشت.

بیکاری 770 مربی مهدکودک در قزوین/85 درصد مهدکودک ها استیجاری هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: متاسفانه امروز شاهد هستیم که دستگاه های اجرایی مختلفی مهد کودک دایر می نمایند و در قالب بازی و شادی و خانه کودک به کارهای تربیتی در مهدکودک می پردازند.

علیرضا وارثی اضافه کرد: با چهار عدد وسیله بازی و دستگاه تفریحی نمی توان جای مهدکودک را پر کرد، چراکه نحوه تربیتی بچه ها به لحاظ روانشناسی و علوم خاص مستلزم شرایط ویژه ای است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی باید وارد این قضیه شده و با مهاد کودک غیرمجاز برخورد کند، گفت: اگر جلوی فعالیت چنین اماکنی گرفته نگردد، در آینده نزدیک با مسائل متعددی دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

وارثی به بیکاری 770 مربی مهد کودک در استان قزوین به علت بیماری کرونا اشاره نمود و گفت: 85 درصد مهدهای کودک در استان قزوین مستاجر هستند و اجاره آن ها بین هشت تا 15 میلیون تومان است، در شرایطی که امکان پرداخت اجاره این مهدکودک ها فراهم نباشد، مسائل بیشتر می گردد.

این مسؤول با بیان اینکه بانک قرض الحسنه مهر ایران قول داده تسهیلاتی به این افراد پرداخت کند، گفت: قرار بود به هر مدیر مهدکودک 20 میلیون تومان با سود چهار درصد پرداخت گردد و و بانک رفاه نیز قول داد که 40 میلیون تومان تسهیلات بدهد که از این میان فقط 17 نفر پیروز شدند از این تسهیلات استفاده نمایند.

وارثی بیان داشت: استان قزوین بیش از 25 بانک دارد که اگر هر کدام به چهار مدیر مهدکودک تسهیلات بدهند، بخش اعظمی از مسائل حل می گردد.

مهدکودک های قزوین می توانند 20 میلیون تومان تسهیلات بگیرند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: مهدکودک های قزوین می توانند با هدف جبران خسارت ناشی از بیماری کرونا در 2 نوبت از صندوق کارآفرینی امید تسهیلات 20 میلیون تومانی دریافت نمایند.

منوچهر حبیبی با بیان اینکه مهاد کودک در مناطق حاشیه ای و محروم نیازمند حمایت بیشتری خواهند بود، گفت: بهزیستی موظف است با شناسایی مهدکودک های آسیب دیده در این مناطق نسبت به معرفی 20 مهد برای دریافت حمایت های ویژه اقدام کند.

حبیبی با بیان اینکه برای بخگرددگی مالیات و تامین اجتماعی مهاد کودک باید بهزیستی و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین مکاتبه داشته باشد، گفت: طبق مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا مهاد کودک جز رسته های آسیب دیده هستند و می توانند از تسهیلات لازم برخوردار شوند.

معاون سیاسی استاندار قزوین تاکید نمود: مجوزهای مهدکودک حتما باید از سوی بهزیستی صادر گردد و اگر مواردی وجود دارد که دستگاهی به احداث چنین نهادهایی اقدام نموده است، باید گزارش گردد تا سریعا برخوردهای لازم صورت پذیرد.

نیم نگاه: توجه و حمایت از مهدکودک ها نه تنها مسائل تربیتی و آموزشی بچه ها را رفع می سازد، بلکه بار بزرگ مسائل شغلی را از دوش مادران و پدران شاغل کم می نماید و به نوعی مسائل خانوادگی را کاهش می دهد.

مطالبه بازگشایی مهاد کودک در ایام شیوع بیماری کرونا از سوی مادران شاغل به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات مطروحه در ستاد ملی کرونا بود که ضروری است در این رابطه موسسات مالی برای پرداخت تسهیلات به مهدکودک ها نگاه ویژه ای لحاظ نمایند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سایه غول کرونا بر سر مهدهای کودک قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سایه غول کرونا بر سر مهدهای کودک قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید