سومین رویداد مشاوره به کسب وکار کار خود را شروع کرد

به گزارش وبلاگ انجمن ما، سومین رویداد مشاوره به کسب وکار به همت معاونت کسب وکار اتاق ایران و همراهی کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران کار خود را شروع کرد. در مراسم افتتاحیه هدف اصلی این رویداد پایداری و ادامه حرکت بنگاه های مالی در شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد کشور عنوان شد.

سومین رویداد مشاوره به کسب وکار کار خود را شروع کرد

اولین پنل تخصصی این رویداد 20 آذر برگزار می گردد و تا 24 آذر ماه در چارچوب 5 پنل ادامه خواهد داشت.

علی ملایی، معاون کسب وکار اتاق ایران در این بین یکی از رسالت های اتاق کوشش در راستا بهبود محیط کسب وکار برای فعالان اقتصادی و مشاوره به قوای سه گانه برشمرد و تاکید نمود: این رویداد مهم را با همراهی کانون شبکه مشاوران برگزار کردیم تا بتوانیم در راستای رسالت های تعرف شده به پایداری و ادامه حرکت واحدهای اقتصادی و تجاری کشور در شرایط ویژه امروز یاری کنیم.

او حضور نمایندگان اتاق در مجامع و شوراهای تصمیم گیر برای ارائه نظرات پیشنهادی به تصمیم سازان را یک بعد مهم از ماموریت های معاونت کسب وکار تاق ایران مطرح نمود و اضافه کرد: در این معاونت دو ماموریت اساسی را برای خود تعریف نموده تا به یاری آنها بتوانیم جایگاه بخش خصوصی را در تصمیم سازی ها افزایش دهیم. اقدام اول حضور در مجماع و شوراهای تصمیم گیرنده و بعد بعدی، آموزش و مشاوره به کسب وکارهای کوچک و میانه است.

بر اساس اظهارات معاون کسب وکار اتاق ایران، ویژگی اصلی و مهم بنگاه های کوچک و میانه، چالاکی و انعطاف پذیری آنهاست. این واحدها می توانند خود را با قوانین و رویدادهای خاص هماهنگ نمایند، به همین علت حضور و فعالیت آنها به ویژه در اقتصاد ایران که از یک سو مدام دچار تغییر و نوسان می گردد و از طرفی اقتصاد تک محصولی و دولتی است، اهمیت دارد.

ملایی یکی دیگر از اهداف رویداد مشاوره به کسب وکار کار را انتقال دانش و تجربیات واحدهای مختلف در زمان همه گیری کرونا به یکدیگر است. البته هدف بالادستی در این رویداد استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و تشکل ها در راستای شناسایی و حل چالش های موجود است.

ارتقای فرهنگ اعتماد و رشد سرمایه های اجتماعی را دنبال می کنیم

جعفر مرعشی، مشاور اتاق ایران و بنیان گذار کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران به چارچوب برگزاری این رویداد اشاره و توضیح داد: قرار است در 5 محور اساسی فرایند مشاوره به بنگاه ها را پی بگیریم. قلمروهای اقتصادی و اقتصادیاتی، انتخاب بهینه و توسعه فردی مدیران، عوامل بازدارنده بهره وری، استفاده از داده ها برای هوشمندسازی کسب وکارها و در نهایت مدل های کسب وکارها مبتنی بر فناوری های نو، محورهای اصلی این رویداد هستند.

او ادامه داد: در پی این هستیم که به عنوان مرجعی برای ارائه مشاوره های کارساز و موثر به واحدها شناخته شویم چرا که ماموریت اصلی خود را آنالیز چالش های موجود در نظام مدیریت بنگاه ها و تبیین راهکارهای عمومی و تخصصی، تعریف نموده ایم.

بر اساس اظهارات مرعشی توسعه و ترویج راهکارهای به روز با هدف اداره بهره ور واحدها و ارتقای فرهنگ اعتماد و رشد سرمایه های اجتماعی هدفی است که در این نشست ها دنبال می کنیم.

ارائه مشاوره و آموزش در راستا توانمندسازی فعالان اقتصادی است

در ادامه مظفر علیخانی، معاون استان ها و تشکل های اتاق ایران به شیوه های سنتی انتقال مهارت ها از استاد به شاگرد و روش های تازه متناسب با توسعه محیط کسب وکار و ظهور موضوعات تخصصی اشاره و تشریح کرد: امروز به علت تغییر محیط کسب وکار و تخصصی شدن امور دیگر روش های سنتی کافی نیست و تربیت مدیران در سطح گسترده ای انجام می گردد.

او تاسیس دانشگاه ها و اعطای مدارج مختلف آموزشی از سوی آنها و ایجاد مراکز مهارت آموزی مانند سازمان فنی و حرفه ای و هنرستان ها را گامی در راستای احتیاجهای امروز محیط کسب وکار دانست و ادامه داد: در کنار دانشگاه ها لازم بود تا مراکزی ویژه اموزش مهارت ایجاد گردد. هر چند در عمل این مراکز نیز نتوانستند احتیاج کشور به مهارت را تامین نمایند و همچنان شکافی بین مراجع علمی و آموزشی ما با محیط کسب وکار وجود دارد.

به اعتقاد علیخانی برگزاری این رویداد از این منظر که بتواند شکاف موجود بین دانشگاه و فعالیت اقتصادی را پر کند، بسیار ارزشمند است هرچند باید توجه داشت که موضوع آموزش آ ثار بلندمدتی دارد و در زمان کوتاه نمی توان انتظار تغییر بزرگی را داشت.

معاون استان ها و تشکل های اتاق ایران، مشاوره در حوزه های تخصصی و مهارتی را مکمل یکدیگر دانست و تاکید نمود: فعالان اقتصادی حقوق و تکالیف مشخصی دارند و در هر دو عرصه باید آموزش و مشاوره دریافت نمایند. اتاق ایران به عنوان نهاد بخش خصوصی طبق قانون وظیفه اطلاع رسانی، آموزش و توانمندسازی فعالان، مشاوره به ذی نفعان خود و قوای سه گانه و دفاع از منافع ملی را به عهده دارد و این مسائل گویای ضرورت برگزاری این نشست است.

توسعه اقتصادی از راستا خصوصی سازی واقعی و بهبود محیط کسب وکار می گذرد

حسین سلا ورزی، نایب رئیس اتاق ایران در پیغام ویدئویی خود در مراسم افتتاحیه رویداد مشاوره به کسب وکار با ابراز خرسندی از برگزاری مستمر و قرار گرفتن این رویداد در تقویم رویدادهای اتاق ایران، اعلام نمود: استفاده از خدمات مشاوره ای با آنالیز شرایط اقتصادی حاکم بسیار اهمیت دارد. به ویژه که کشور در تله رشد پایین اقتصادی گرفتار شده و متاسفانه تحرک کافی در فراوری ارزش اضافه نموده صورت نمی گیرد.

او ادامه داد: علاوه بر شرایط نامناسب رشد اقتصادی، شاهد پایین بودن بهره وری اقتصادی نیز هستیم. هرچند رشد اقتصادی 8 درصدی را پیش بینی می کردیم؛ اما آمارها نشان می دهد که تا رسیدن به این هدف فاصله بسیاری داریم. در زمینه بهره وری نیز نه تنها توفیقی نداریم بلکه دچار شکست شدیم، پس آنالیز کارشناسی درباره عوامل بازدارنده در برابر بهره ری، قدمی موثر است.

نایب رئیس اتاق ایران با نگاهی به تجربه سایر کشورها تاکید نمود: این کشورها یا به یاری خصوصی سازی واقعی و یا به وسیله بهبود محیط کسب وکار به توسعه دست یافتند. متاسفانه این فرایند در ایران علی رغم کوشش ها پیروز نبوده و نتوانستیم سهم دولت در اقتصاد را کاهش دهیم.

سلاح ورزی تجربه ایران در بهبود محیط کسب وکار و کاهش قوانین دست وپاگیر را نیز ناپیروز خواند و اضافه کرد: طبق آمارهای بین المللی نه تنها در بهبود محیط کسب وکار پیروزیتی نداشتیم بلکه دچار ترقی معکوس شده و هر سال جایگاه و رتبه بدتری را نسبت به سال کسب می کنیم.

او انقلاب چهارم صنعتی و تحولات دیجیتال را یکی دیگر از موضوعات مهمی برشمرد که در رویداد مشاوره به کسب وکار نیز مورد توجه قرار گرفته است. به اعتقاد نایب رئیس اتاق ایران ضرورت دارد همه کسب وکارها به این سمت حرکت، انقلاب صنعتی چهارم را تجربه و مفاهیم و ادبیات این حوزه را در بنگاه های خود تعریف نموده و ترویج دهند.

رهبری 360 درجه نسبت به کار در بنگاه های اقتصادی داشته باشیم

بهنود الله وردی، مشاور کسب وکار و برند، بزرگ ترین چالش محیط کسب وکار کشور را توجه به بخشی از موضوع می داند و معتقد است مدیریت برند و کسب وکار را باید با هم ببینیم. این دو در هم تنیده اند. امروز مدیران تعداد قابل توجهی از بنگاه ها، تنها به یک بخش از کار توجه می نمایند و از یاد می برند که هر بنگاهی یک موجود زنده است. ضروری است ایده ها، فرآیندها، تکنولوژی و تجهیزات را در کنار هم داشته باشیم و از همه مهم تر، روح حاکم بر بنگاه ها را در نظر بگیریم.

او ادامه داد: فعالان اقتصادی، صاحب کسب وکار خود هستند و نه مالک آن و باید تجربه مشتریان را مدیریت نمایند. در این برهه باید یک نگرش معمارگونه داشته باشند. به این معنا که در عین حال که به جزئیات توجه می نمایند، بدانند در کلیت امر چه چیز را می سازند و رهبری 360 درجه نسبت به کار خود داشته باشند.

تحول دیجیتال را در واحدهای اقتصادی در نظر بگیریم

مینا مهرنوش، مشاور کسب وکار دو مسئله را مورد توجه قرار داد؛ اول مفهوم مشاوره که باید گسترده تر دیده گردد. یک مشاور باید در کنار بنگاه قرار بگیرد و پابه پای آن حرکت کند، در ریسک تصمیمات مدیران شریک گردد و در تبعات ناشی از آن سهیم باشد. نکته بعدی توجه به بحث های دیجیتال است. امروز تحول دیجیتالی روی داده و این موضوع در همه جنبه های زندگی ورود نموده؛ اما خیلی نسبت به آن آشنایی نداریم و این یک ضعف جدی در فرایند مدیریت واحدهاست.

او در ادامه به مفهوم تحول دیجیتال اشاره و یادآور شد: یکی از بحث های کلیدی در مشاوره به کسب وکارها توجه به این مفهوم است. منظور از تحول دیجیتال استفاده از ابزار دیجیتال نیست بلکه تحول در فرآیندها و سرمایه اجتماعی و ذات کسب وکار است. در این عرصه باید فرهنگ دیجیتال در کلیه لایه های کار جا بیفتد.

مهرنوش توضیح داد: هر مشاور باید تحول دیجیتال را لحاظ کند و به عنوان یک ذات آن را در نظر بگیرد. البته در این عرصه قانون کافی و جامعی نداریم و به همین منظور اتاق ایران باید در این بخش فعال گردد و ضعف قانون را رفع کند.

مهدی کریمی تفرشی، مشاور کسب وکار نیز با اشاره به اختلالات جدی در شرایط اقتصادی شاهد هستیم احتیاج به برنامه ریزی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: متاسفانه اقتصاد ایران به چند شرکت بزرگ محدود شده و این جای تاسف دارد. در تصمیم سازی ها و حمایت های دولت جایی برای بنگاه های کوچک دیده نشده است. این بنگاه ها در حاشیه هستند در حالی که در کشورهای دیگر توجه ویژه ای به واحدهای کوچک می گردد.

در نهایت محمود اولیایی، رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق ایران در پیغام ویدیوئی برای این مراسم هدف از این رویداد را انتقال دانش، تجربیات و راه چاره های مشاوران خبره در حوزه های مختلف به صاحبان و مدیران بنگاه ها دانست تا به چالش های اصلی پرداخته و راهبری بنگاه ها تسهیل گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "سومین رویداد مشاوره به کسب وکار کار خود را شروع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین رویداد مشاوره به کسب وکار کار خود را شروع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید