سخت ترین روزهای ترامپ در آستانه انتخابات 2020

به گزارش وبلاگ انجمن ما، تحولات داخلی آمریکا و شرایط آن در حوزه سیاست خارجی در دوره کنونی که سکان اداره این کشور به دست دونالد ترامپ سپرده شده است، به گونه ای است که در فاصله حدود پنج ماه تا انتخابات 2020، شرایط برای مستاجر کاخ سفید روز به روز دشوارتر می گردد.

سخت ترین روزهای ترامپ در آستانه انتخابات 2020

درحالیکه نظرسنجی ها حکایت از کاهش محبوبیت و کاهش بخت ترامپ در انتخابات پیش رو دارد، مسائل و معضلات داخلی و همچنین ناکامی در سیاست خارجی باعث شده تا رییس جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات سرنوشت ساز 13 ابان در شرایط پیچیده ای قرار بگیرد.

در یکی از تازه ترین نظرسنجی های سراسری که توسط موسسه ملی گالوپ ارایه شد، نشان می دهد که 39 درصد از مردم آمریکا از عملکرد ترامپ در سِمت رییس جمهوری راضی اند، در حالی که 57 درصد در این مورد اعلام نارضایتی نموده اند.

از دیگر سو، در حوزه داخلی مسائلی چون همه گیری ویروس کرونا و سومدیریت دولت ترامپ در مهار این بیماری و ناآرامی های گسترده ناشی از تبعیض نژادی و کشته شدن شهفرایندن سیاهپوست توسط پلیس باعث شده تا شرایط ترامپ در حوزه داخلی آمریکا در شرایط متزلزلی قرار بگیرد.

در حوزه سیاست خارجی نیز، اکنون عکس های یادگاری ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بدون اینکه نتیجه ملموس بدنبال داشته باشد، به تاریخ پیوسته است و ناکامی در رسیدن به یک توافق تعیین میان آمریکا و کره شمالی عملا دولت ترامپ را می توان به نوعی ناکام مذاکرات دانست.

تکاپوی دولت ترامپ برای انجام مذاکره با ایران با اهداف تبلیغاتی و انتخاباتی نیز به دلیل نبود صداقت در اهداف طرف آمریکایی و تامین نشدن خواسته های ایران راه به جایی نبرده است.

از همه گیری کرونا تا مرگ جورج فلوید

در حالی که آمریکا با بیش از 2 میلیون مورد ابتلای قطعی کرونا و 118 هزار جان باخته بالاترین آمار ابتلا و جان باخته در دنیا را دارد، به نظر می رسد که این بیماری به بحرانی تمام عیار در این کشور تبدیل شده باشد.

دولت ترامپ که از ابتدا کوشش کرد تا با بستن مرزها از نفوذ این ویروس به آمریکا جلوگیری کند و آن ر ا از افتخارات مدیریت خود به شمار می آورد در نهایت کار به جایی رسید که بسیاری از مقامات کنگره و قرمانداران مدیریت او در بحران کرونا را زیر سوال ببرند.

ترامپ که از سوی احزاب مختلف سیاسی آمریکا به دلیل سو مدیریت بحران کرونا مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، در موارد مختلف آمار اعلام شده کرونا در سایر کشورها را غیرواقعی دانسته است. سومدیریت ترامپ تا جایی پیش رفت که در نهایت از سازمان دنیای بهداشت خارج و محدودیت های ناشی از ویروس کرونا را کاهش داد.

همچنین، کشته شدن جورج فلوید شهفرایند سیاه پوست آمریکایی بر اثر فشار زانو پلیس سفیدپوست بر گلوی این شهفرایند به بروز اعتراض های گسترده ای در آمریکا منجر شده است.

اعتراض ها تا جایی پیش رفت که ترامپ دستور ورود و حضور گارد ملی را در بعضی از ایالت ها داد.

مرگ دلخراش این شهفرایند سیاهپوست آمریکایی-آفریقایی تبار به دست پلیس سفیدپوست این کشور، علاوه بر اینکه شکاف اجتماعی موجود در ایالات متحده را آشکارتر ساخت، فرایند تصمیم گیری را برای بسیاری از رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو سرعت بخشیده است.

ترامپ از زمان مرگ فلوید بارها تنش را در این کشور دامن زده و تهدید نموده در صورت بروز شورش در حاشیه اعتراض های اکثرا مسالمت آمیز، به عنوان رئیس جمهوری حافظ نظم و قانون، دستور تیراندازی به سوی آنها را می دهد.

وی تظاهرات مسالمت آمیز در بیرون کاخ سفید را نیز برنتابید و هشدار داد که شرکت نمایندگان بازداشت می شوند. این در حالی است که برای بسیاری از مقام های آمریکا از جمله مقام های نظامی و اردوگاه محافظه کاران نزدیک به ترامپ، واکنش های وی دور از انتظار بود.

در نتیجه این رخدادها، میزان محبوبیت ترامپ در بین آمریکایی ها به شدت کاهش یافته است؛ به طوری که طبق نظرسنجی اخیر شبکه سی ان ان فقط 38 درصد از شهفرایندان آمریکایی واکنش های ترامپ را تائید می نمایند. در عین حال 65 درصد از پرسش شوندگان می گویند که برخورد با اعتراض ها بیشتر از حد خشن بوده و 63 درصد نیز از برخورد نادرست ترامپ با مساله نژادپرستی انتقاد می نمایند.

اما اقدامات ترامپ در حوزه سیاست خارجی بدتر از حوزه سیاست خارجی حائز ناکامی های بسیاری بود.

ترامپ؛ ناکام در پفراینده های سیاست خارجی

در حالی که این روزها کره شمالی تهدید نموده که در حال آنالیز طرحی برای استقرار نیروهای نظامی خود در منطقه مرزی میان دو کره است که پیش تر ترامپ در دوبار مذاکره مستقیم با رهبر کره شمالی کوشش کرد تا ناکامی های حوزه سیاست خارجی خود را جبران کند. اما در نهایت، پیونگ یانگ پس از شکست گفت وگوهای سال گذشته کیم جونگ اون و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در هانوی پایتخت ویتنام، بخش عمده ای از تماس های خود را با آمریکا و کره جنوبی قطع کرد.

اگر به این موضوع، جنگ تجاری میان آمریکا و چین و خروج از برجام و توافق هسته ای با ایران را هم بیافزاییم، شکست ها و ناکامی های سیاست خارجی دولت ترامپ سر به فلک خواهد کشید.

در فرجام به نظر می رسد که اگرچه میزان محبوبیت ترامپ در مقایسه با هر یک از رئیس جمهوری های قبل از وی، باثبات تر بوده است اما شرایط آمریکا و دولت ترامپ به دلیل اعتراض های نژادپرستانه، گسترش کرونا، رکود مالی و افزایش بی سابقه بیکاری، دستخوش تنش های گسترده شده و اکنون این انتخابات آمریکا خواهد بود که دفتر سرانجام یا شروع ترامپ را نشان خواهد داد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "سخت ترین روزهای ترامپ در آستانه انتخابات 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخت ترین روزهای ترامپ در آستانه انتخابات 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید