شاید بهتر باشد ایران در کمیته بین المللی المپیک کرسی نداشته باشد!

به گزارش وبلاگ انجمن ما، خبرنگاران - گروه ورزش: یکصد و سی و ششمین نشست کمیته بین المللی المپیک (IOC) که هفته گذشته به صورت تله کنفرانس برگزار گردید، بهانه ای بود برای مطرح شدن دوباره یکی از چالش های همیشگی ورزش ایران در سطح بین الملل.

شاید بهتر باشد ایران در کمیته بین المللی المپیک کرسی نداشته باشد!

در جریان این نشست دو نایب رئیس، دو عضو هیات اجرایی IOC و پنج عضو جدید کمیته بین المللی المپیک معرفی شدند. هیچیک از این اعضای جدید اما ایرانی نبودند و همین مسئله داغ در اختیار نداشتن کرسی بین المللی معتبر برای ورزش ایران را تازه کرد.

البته که قرار نبود به واسطه برگزاری نشست هفته گذشته کمیته بین المللی المپیک یک ایرانی IOC memeber گردد چون اصلاً طی سال های گذشته و با وجود درگیر شدن مکرر ورزش ایران در مناقشات بین الملل، کوشش جدی در این زمینه و در جهت رفع شدن ضعف دیپلماسی ورزش ایران صورت نگرفته بود با این حال این انتصابات و انتخاب های جدید، حسرتی که به واسطه از دست رفتن کرسی های تاثیرگذار در فدراسیون های بین المللی شنا، قایقرانی، وزنه برداری و اتحادیه دنیای کشتی بر دل ورزش ایران نشاند را زنده کرد.

شاید بهتر باشد در IOC کرسی نداشته باشیم

سرآمد این کرسی ها، کرسی ایران در کمیته بین المللی المپیک بود که حفظ آن می توانست نقش حیاتی در استیفای حقوق ورزشی ها در زمین مسابقه یا خارج از آن داشته باشد اما بی تدبیریِ محض خودی ها این کرسی را از مصطفی هاشمی طبا و کلِ ورزش ایران گرفت. از 16 سال پیش که این کرسی کلیدی از دست رفت، نبود ساز و کار تعیین برای تاثیرگذاری در ورزش دنیا به یک بحران و چالش همیشگی در ورزش کشور تبدیل شد.

با همه اینها اما این سوال مطرح است که در اختیار داشتن کرسی در کمیته بین المللی المپیک که بالاترین نهاد بین المللی در ورزش دنیا به حساب می آید، به نفع کشور است یا اصلاً بهتر است چنین کرسی را نداشته باشیم؟، این سوال از آنجایی شکل می گیرد که بارها نمایندگان ایران در صحنه های بین المللی محکوم به نادیده گرفته شدن منشور المپیک شده اند. منشوری که طبیعتاً خودِ اعضای IOC بیشتر از هر فرد دیگری باید متعهد به آن و چارچوب هایش باشند.

اصغر رحیمی مدرس رسمی کمیته بین المللی المپیک که به عنوان مشاور رئیس در کمیته ملی المپیک فعالیت دارد و تجربه سرپرستی کاروان ایران در رویدادهایی مانند بازی های المپیک 2016 ریو را هم بر عهده داشته نیز با این موضوع موافق است.

وی در مصاحبه با وبلاگ انجمن ما در این زمینه گفت: افرادی که متصدی کرسی بین المللی می شوند بسیار سخت بتوانند به کشور خود یاری نمایند چرا که بعد از تصدی کرسی متعلق به جامعه بزرگتر آسیایی و دنیای می شوند. بنابراین دیگر نمی توانند به دنبال منافع فردی یا منافع مختص کشور خود باشند.

رحیمی با تاکید بر اینکه هرچه کرسی مهمتر باشد تعهد متصدیانش بیشتر و مسئولیت شان سنگین تر خواهد بود، ادامه داد: با این حال ویژگی های شخصی، هوش و زیرکی افراد می تواند به صورت نامحسوس به ورزش کشور یاری کند. به عبارتی این افراد خاص می توانند یاری نمایند تا حتی المقدور کشور وارد چالش های بین المللی نگردد، بحران ها را پیش بینی و پیشگیری نمایند و در صورت بروز بهترین تصمیم را بگیرند.

رئیس پیشین مرکز نظارت بر تیم های ملی در کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه مسئولیت داشتن و کسب کرسی در IOC ضمن اینکه یک برنامه قوی احتیاج دارد بسیار برای فرد صاحب کرسی تعهد آور خواهد بود، توضیح داد: در نظر بگیرید دو نفر راننده هستند، یکی افسر هدایت و رانندگی و دیگری شخصی عادی است. به طور طبیعی انتظار می رود آن افسر نسبت به رعایت قوانین متعهدتر باشد. بنابراین فردی که عضو کمیته بین المللی المپیک می گردد، در وهله اول نماینده IOC و مدافع اهداف و منافع این نهاد بین المللی در کشور خود می گردد. وی متعهدانه باید در جهت توسعه جنبش المپیک کوشش حداکثری نماید و متعهد به اجرای دقیق منشور المپیک در کشور باشد.

چرا برای تصدی دوباره کرسی در IOC تماسی گرفته نشد!؟

کرسی های بین المللی ورزش در سطوح مختلف منطقه ای، قاره ای، دنیای تعریف می شوند که عضویت در کمیته بین المللی المپیک در صدر همه آنها است. این کرسی ها ممکن است با عضویت در کمیته ها، کمیسیون ها، هیات اجرایی، هیات رئیسه و … به دست بیایند.

اصغر رحیمی در ادامه این مصاحبه با اشاره به این مطلب به عضویت ایرانی ها در کمیته بین المللی المپیک در دوره قبل و بعد از انقلاب اشاره نمود و اینکه مصطفی هاشمی طبا تنها ایرانی بود که بعد از انقلاب متصدی کرسی در IOC شد.

وی در این زمینه به مسیری که منجر به تصدی کرسی توسط مصطفی هاشمی طبا شد، اشاره نمود و از مطرح شدن مسائلی مانند تاثیر حمایت رئیس جمهوری وقت در این زمینه انتقاد کرد.

رحیمی گفت: آقای هاشمی طبا با توجه به عملکرد و ویژگی های فردی در کمیته بین المللی المپیک صاحب کرسی شد. البته تداوم و ثبات دوره مدیریت ایشان و ساختار ورزش در آن موقع نیز از عواملی بود که به او یاری کرد خیلی از برنامه ها و راهبردهای خود را اجرایی کند.

سرپرست کاروان ایران در المپیک جوانان آرژانتین تاکید نمود: این در حالی است که طی روزهای گذشته اظهار نظرهای متفاوتی مطرح شده است. بعضی اطلاعات محدودی در سطح بین الملل دارند در نتیجه اظهار نظرهای غیر واقعی می نمایند تا جایی که در برنامه تلویزیونی اعلام می نمایند رئیس جمهور وقت ایران (مرحوم هاشمی رفسنجانی) با کمیته بین المللی المپیک تماس گرفت و آقای هاشمی طبا عضو کمیته بین المللی المپیک شد!

وی یادآور شد: اگر ایشان به واسطه تماس تلفنی عضویت گرفته بود چرا بعد از آن فرد دیگری نتوانست عضو IOC گردد؟ برای تصدی کرسی در کمیته بین المللی المپیک توسط مصطفی هاشمی طبا، عوامل متعددی اثر داشتند که اصلی ترین آنها ویژگی و عملکرد فردی بود.

افراد خاص می توانند صاحب کرسی بین المللی تاثیرگذار شوند

رحیمی همچنین به بعضی دیگر از کرسی های مهم اما از دست رفته ورزش ایران اشاره نمود و با یادآوری اینکه مهدی علی نژاد معاون وزیر ورزش امروز دارای کرسی مهم بین المللی است، گفت: اگر وی امروز کنار برود شاید 10 سال دیگر کسی از ایران نتواند دوباره آن کرسی را به دست بیاورد همانگونه که در گذشته علی مرادی و وحید مرادی مسئولیت بسیار مهم دبیر کلی آسیا را بر عهده داشتند بعد از آنها هرگز نتوانستیم جایگزین داشته باشیم.

وی تاکید نمود: در کل اینکه فقط افراد خاص می توانند مسئولیتهای خاص در سطح بین المللی کسب نمایند.

به فکر حفظ کرسی های فعلی باشیم

اصغر رحیمی در خاتمه گفت: در آخر یادآور می شوم در حال حاضر چند نفر محدود دارای کرسی های جدی در سطح بین المللی هستند باید سعی کنیم این کرسی ها حفظ گردد و در میان مدت و بلند مدت کوشش کنیم با برنامه خاص نسبت به کسب کرسی های اثرگذار جدید پیروز باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شاید بهتر باشد ایران در کمیته بین المللی المپیک کرسی نداشته باشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاید بهتر باشد ایران در کمیته بین المللی المپیک کرسی نداشته باشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید