انتها مرمت تصاویر مربوط به عزاداری هیئت های جولان و امامزاده یحیی

به گزارش وبلاگ انجمن ما، خبرنگاران/همدان یک طومار 5 متری که شامل چگونگی مراسم عزاداری دو هیئت قدیمی جولان و امامزاده یحیی است، به زودی در همدان به نمایش گذاشته می گردد.

انتها مرمت تصاویر مربوط به عزاداری هیئت های جولان و امامزاده یحیی

به گزارش وبلاگ انجمن ما، این طومار که قدمت خلق آن به اواخر دوره قاجار باز می گردد به مدت یک ماه است که توسط کارشناسان حوزه مرمت در حال مرمت است و به زودی به خاتمه می رسد. این اثر هنری که توسط هنرمند پیشکسوت همدانی در اواخر دوره قاجار خلق شده، چندی پیش به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اهدا شد.

این طومار تصاویری از نقاشی آبرنگ را دربرگرفته که شامل مراحل مختلف عزاداری عزاداران امام حسین(ع) در هیئت های قدیمی همدان است.

مدیر موزه هگمتانه در استان همدان با اعلام این خبر به وبلاگ انجمن ما گفت: این طومار توسط خزائی، هنرمند پیشکسوت همدانی به میراث فرهنگی اهدا شد تا پس از مرمت، شرایط به نمایش گذاشتن آن برای عموم مهیا گردد.

لیلا خوشمو اعلام کرد: هنر نقاشی آبرنگ که بر روی این طومار نقش بسته توسط هنرمند همدانی، به ثبت رسیده است، می تواند سندی از فرهنگ و هنر استان همدان در دوره های گذشته باشد.

وی گفت: مطالعه و پژوهش های مردم شناسی توسط این اثر هنری می تواند منجر به کسب نتایج مطلوبی باشد مبنی بر اینکه پیشینه عزاداری های حسینی از گذشته تا به امروز چه تغییر و تحولاتی را پشت سر گذاشته است.

خوشمو اظهار کرد: میراث فرهنگی همیشه آماده است تا داشته های قدیمی و میراث غنی مردم را که در دوره های مختلف به وجود آمده اند، دریافت و پس از مرمت در شرایط مطلوبی به نمایش بگذارد.

مدیر موزه هگمتانه اضافه کرد: این طومار اهدایی که توسط هنرمند همدانی برای بازگو کردن پیشینه فرهنگی و هنری استان خلق شده، حالا یک سند معتبر و هنری برای استان است.

لازم به ذکر است؛ آئین عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در همدان که در نوع خود بی نظیر است، فرصتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود که باید از این فرصت برای شناساندن همدان در دنیا اسلام بهره گرفت.

مراسم ماه محرم و واقعه عاشورا و شیوه عزاداری اقوام مختلف در این ایام در کنار جنبه های مذهبی دارای ارزش های آئینی و ملی است که می تواند عاملی برای جذب گردشگر خارجی به شمار آید. پر واضح است که معرفی محرم به گردشگران خارجی منجر به آشنا ساختن آئین های اسلام به سایر کشورها می گردد که این موضوع باید مورد توجه فعالان گردشگری قرار گیرد تا گردشگران متعدد با هدف شرکت در این مراسم وارد کشور و استان همدان شوند.

مراسم ماه محرم هر سال در تمام شهرهای ایران برگزار می گردد که هر کدام از آن ها به علت شرایط قومی و ویژگی منطقه موردنظر، در کنار جنبه مذهبی، بخشی از آئین ها و سنت ها را به نمایش می گذارند که می تواند بستری برای جذب گردشگر خارجی به حساب آید.

از سوی دیگر تعیین است که این مراسم با وجود قابلیت فراوان در جذب مخاطب خاص خود، هنوز به درستی مورد توجه قرار نگرفته است. آنالیز ها نشان می دهد پرداختن به این بخش از میراث معنوی نه تنها در بهبود صنعت گردشگری مؤثر است بلکه می تواند مبلغ شایسته ای برای دین مبین اسلام باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتها مرمت تصاویر مربوط به عزاداری هیئت های جولان و امامزاده یحیی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها مرمت تصاویر مربوط به عزاداری هیئت های جولان و امامزاده یحیی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید