چگونه یک مصاحبه کاری پیروز را آغاز کنیم؟

به گزارش وبلاگ انجمن ما، اصول مصاحبه کاری پیروز

همواره ملاقات اول شما در هر جایی مخصوصا با کارفرما یا مدیری که وظیفه مصاحبه استخدامی شما را دارد، یک جلسه مشخص کننده است و تصویری که شما از خود در فکر آن فرد به جای می گذارید، ملکه فکر او برای مدت ها و شاید حتی در تمام عمر کاری شما خواهد بود. اما گاهی عواملی همانند استرس باعث می گردد که شما هر آن چه را که باید از خود به نمایش نگذارید. درادامه با ما در خبرنگاران همرا باشید تا رمزو رازهایی که برای داشتن یک مصاحبه کاری پیروز برای ما وجود دارد را به اتفاق هم مرور کنیم.

چگونه یک مصاحبه کاری پیروز را آغاز کنیم؟

1- فرصت طلب و خود خواه نباشید. صبر کنید الان به شما شرح خواهیم داد. شماا در بدو ورودتان به یک شرکت بهتر است به جای این که بگویید شنیدم شرکت خوبی دارید بگویید که ویژگی های این شغل برای من مثبت است. در غیر این صورت چه بخواهید و چه نه، شما فردی خودخواه جلوه خواهید کرد. فردخودخواه هم کسی است که اگر سود و منفعتی در کار نباشد در هر زمانی امکان ترک شغل را برای خود قائل است و این در نظر یک کارفرما اصلا جلوه مناسبی ندارد.

2- دقیقا شرح بدهید که چه می خواهید. دریک مصاحبه کاری، مصاحبه نمایندگان معمولا از افراد می خواهند که درباره خودشان صحبت نمایند یا در بعضی موارد حتی از طرف مصاحبه می پرسند که: چه خبر؟ از حال و احوال تان بگویید. در اینگونه شرایط هیچکس واقعا نمی خواهد در خصوص روحیه و وضع عاطفی حال و روزگار شما اطلاعات کسب کند. منظور از این سوال از شما، محک زدن لیاقت های شما برای کسب موقعیت شغلی مورد نظر است. پس با بیان شرایط نامربوط، حرف تان را آغاز نکنید. در پاسخ به این پرسش حتما باید درباره شرایط مهارتی خودتان شرحات بیشتری به شخص مصاحبه نماینده، ارائه بدهید. سعی کنید از هر آنچه که در رزومه خور نوشته اید، بیشتر از مهارت هایتان شرح دهیداز توانایی های خود با اعتماد به نفس سخن بگویید.

3- تحقیق قبل از مصاحبه به هیچ عنوان یادتان نرود. بدون اطلاعات و آمادگی قبلی در جلسه مصاحبه کاری لطفا شرکت نکنید. وقتی برای مصاحبه کاری به جایی می روید، قبل از جلسه سعی کنید اطلاعات مربوط به آن شرکت را پیدا کنید تا به هیچ عنوان غافلگیر نشوید. درباره تمام منظره های شرکت اطلاعات کسب کنید و با دست پُر و با اعتماد به نفس در مصاحبه حاضر شوید، مثلا از موقعیتی که قرار است در آن استخدام شوید، افرادی که قرار است با آنها همکار شوید و حتی مدیری که قرار است با او کار کنید، اطلاعات به دست آورید.

4- سوالات هوشمندانه بپرسید. معمولا در سرانجام مصاحبه کاریتان، از شما می خواهند که سؤالات پیش آمده خود را از شرکت بپرسید. این سوال، برترین زمان برای نشان دادن هوشمندی شماست. به هیچ وجه نگویید: ممنون، سؤالی ندارم و یا حتی سؤالات کلی و بی ربط را نپرسید. بدانید و این علم را داشته باشید که چنین سؤالی از شما از شما پرسیده می گردد. مثلا بگویید در 6 ماه آینده جایگاه شغلی مورد نظر تان چه جایگاهی خواهد داشت؟ از سوالات کلی بپرهیزید. سوال سمی که ممکن است شما بپرسید این است که شرکت در پی چه ویژگی هایی در نیروی کار است؟

5- ایده بدهید. خود را پویا، خلاق و توانا در حل مسئله نشان بدهید. با آگاهی از زمینه کاری، فعالیت و جایگاه شرکت، ایده و نظراتی را که برای بهبود شرایط موردی خاص، به ذهنتان خطور می نماید، آن را مطرح کنید. حواس تان باشد علاوه بر اینکه انتقاد شما باید سازنده باشد، باید راه حلی هم برای برطرف آن ارائه دهید، وگرنه قطعا نقد بدون ایده ای برای بهبود، فایده ای نخواهد داشت و در وجهه شما تاثیر بدی خواهد گذاشت.

6- منفعل و منتظرنباشید. کار کردن بخش بزرگی از زندگی افراد را در برمی گیرد بنابراین انفعال و منتظر ماندن برای پاسخ از طرف کارفرما، تا حد زیادی می تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار بدهد و انگیزه رشد و پیشرفت را از شما بگیرد. جلسات کار اینگونه اند که وقتی واردشان می شوید، انگار که وارد جاده ای دوطرفه شده اید. همان قدر که شرکت این حق را دارد که از شما سؤال کند، شما هم حق دارید درباره شرایطتان بعد از استخدام بدانید. سعی کنید سؤالات منطقی و درستی درباره شرایط آینده شغلی خود و شرایط شرکت بپرسید تا این گونه شفاف سازی درباره شرایط هر دو طرف صورت پذیرد.

7- مؤدب و موجه باشید. همه ما می دانیم و قبول داریم که دروغ گویی و پنهان کردن حقیق نه تنها مضر است بلکه کار خوبی هم نیست. در بیشتر موارد دست فرد دروغ گو، به عناوینی مختلف بالاخره رو خواهد شد. در هنگام نگارش رزومه، در خصوص توانایی های خود بزرگ نمایی هم حتی نکنید. در مصاحبه کاری، موجه و مؤدب و مققبول باشید. وسط حرف میدیر مصاحبه نماینده نپرید و با آرامی و متانت و صبوری صحبت کنید. ادب همه را به سمت خود جذب می نماید. اگر می خواهید مصاحبه کاری موفقی داشته باشید، سر وقت حاضر شوید، صادقانه رفتار کنید و از لبخند هم غافل نشوید.

8- توجه کنید، این سوالات از شما حتما پرسیده خواهد شد:

ممکن است خودتان را معرفی کنید؟

خودتان را در یک کلمه چطور توصیف می کنید؟

این موقعیت شغلی را به نسبت دیگر موقعیت هایی که درخواست نموده اید، چگونه مقایسه می کنید؟

می توانید سه مورد از نقاط قوت و ضعف خود را نام ببرید؟

چرا می خواهید در اینجا کار کنید؟

چرا می خواهید شغل فعلی خود را ترک کنید؟

در حرفه ی تان به چه چیزی بیش از همه افتخار می کنید؟

تا حالا فکر نموده اید که بخواهید کارآفرین باشید؟

با چه نوع رئیس و همکارانی بیشترین و کمترین موفقیت را تجربه نموده اید و چرا؟

اگر می توانستید با هر شرکتی کار کنید، دوست داشتید کجا کار کنید؟

موفقیت را چگونه توصیف می کنید؟

چرا در شغل قبلی تعدیل شدید؟

تا حالا هیچ وقت سرپرست یا همکارتان از شما خواسته که درستی و صداقت خود را زیر پا بگذارید؟ بیشتر شرح می دهید؟

می توانید دلیلی بیاورید که چرا ممکن است کسی دوست نداشته باشد با شما کار کند؟

چرا این مدت زمان طولانی را جایی مشغول به کار نبوده اید؟

اگر سیاست های شرکت را قبول نداشته باشید، چکار می کنید؟

منبع: الی گشت

به "چگونه یک مصاحبه کاری پیروز را آغاز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک مصاحبه کاری پیروز را آغاز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید