گارفیلد خراسان رضوی را بشناسید

به گزارش وبلاگ انجمن ما، گربه پالاس یکی از تیره گربه سانانی است که در محیط زیست خراسان رضوی زندگی می نماید.

گارفیلد خراسان رضوی را بشناسید

وبلاگ انجمن ما مشهد - برخی از انواع گربه های پالاس به علت موهای حجیم و بعضا طلایی رنگ روی بدنشان، شباهت زیادی به شخصیت کارتونی گارفیلد دارند و یکی از زیباترین و البته بامزه ترین گونه های جانوری حیات وحش خراسان رضوی هستند.

ویژگی های ظاهری گربه پالاس

طول سر و بدن 45 تا 62 سانتی متر، طول دم 20 تا 31 سانتی متر، ارتفاع بدن 25 تا 28 سانتی متر و وزن 5/2 تا 5/4 کیلو گرم است؛ رنگ زمینه بدن از خاکستری تا قرمز متغیر است.

نوک مو ها سفید بوده و ظاهری نقره ایی رنگ به جانور می دهد. پا های کوتاه با نوار های سیاه رنگ و دم بلند قطمر با انتهای سیاه است؛ خال های سیاه رنگ کوچکی هم روی پیشانی اش دیده می گردد.

ویژگی های زیستی گربه پالاس

این جانور تک زی است؛ طعمه مورد علاقه اش پایکا است و از خرگوش، جوندگان، کبک و بی مهرگان نیز تغذیه می نماید؛ معمولاً اوایل صبح یا بعد از ظهر به شکار می پردازد.

زیستگاه، پراکندگی و فراوانی گربه پالاس

در زیستگاه های کوهستانی و صخره ای مرتفع در رشته کوه البرز و کو ه های خشک منطقه ها کویری زندگی می نماید؛ محدوده پراکندگی این گربه سان در کشور به طور عمده منطبق بر نواحی کوهستانی البرز است، ولی گزارش های پراکنده ایی از استان های مرکزی و شرقی کشور نیز در دست است.

شرایط حفاظتی گربه پالاس

بر اساس گزارشات به ثبت رسیده، فراوانی گربه پالاس در کشور کم است و در شمار گونه های در معرض خطر انقراض سازمان حفاظت محیط زیست است.

گارفیلد خراسان رضوی هم مانند خیلی از گونه های جانوری دیگر جزو گونه های در معرض انقراض است که حفاظت از این گونه زیبا و خاص نیازمند توجه و مراقبت همه مردم است؛ چقدر زیبا است وقتیکه ما رسم شکار را فراموش کنیم و نگاهمان را نسبت زندگی حیوانات تغییر دهیم؛ همه حیوانات مثل انسان ها حق زندگی و حیات دارند به حق مسلم آنها بی اعتنا نباشیم و احترام بگذاریم.

.

گارفیلد خراسان رضوی منطقه حفاظت شده قرقچه

فیلم از: بابک قوی دل

عکس از: علی خانی

حاشیه شمالی ارتفاعات بینالود چناران

عکس از: هادی موسی پور

/ص.ب.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "گارفیلد خراسان رضوی را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گارفیلد خراسان رضوی را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید