آیا شایعه کشف مومیایی کوروش کبیر واقعیت دارد؟

به گزارش وبلاگ انجمن ما، شایعه کشف مومیایی کوروش کبیر در پاسارگاد

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر کشف مومیایی کوروش کبیر در خبرگزاری های رسمی کشور مطرح شده است که این موضوع سبب سوالات متعددی در فضای مجازی شده بود. متاسفانه یا خوشبختانه باید بگوییم که این خبر شایعه ای بیش نبوده و به گفته مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاسارگاد روز سه شنبه 21 اسفند با خبرگزاری های رسمی کشور اینطور بیان کرد که کشف مومیایی در شهرستان پاسارگاد صحت ندارد. از همین رو تیم خبری خبرنگاران بر آن شده تا گزارشی مبنی بر شایعه کشف مومیایی کوروش کبیر تهیه کرده است. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر درباره این شایعه اطلاعات داشته باشید.

آیا شایعه کشف مومیایی کوروش کبیر واقعیت دارد؟

بنابر آنچه که در بالا گفتیم، خبری مبنی بر کشف مومیایی کوروش کبیر در پاسارگاد شایعه ای بیش نبوده و هیچ گونه اثری از وی در این منطقه در استان فارس پیدا نشده است. به گفته خبرگزاری های رسمی کشور مطابق با تصاویری که صبح سه شنبه 21 اسفند در فضای مجازی منتشر شد، این تصاویر حاوی کشف مومیایی بود که آن را متعلق به جنازه کوروش کبیر دانسته است. در توصیحاتی که درباره تصاویر منتشر شده در فضای مجایی آمده این مومیایی شب گذشته در نزدیکی پاسارگاد کشف شده است. مسئول میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاسارگاد روز سه شنبه در گفت و گو با وبلاگ انجمن ما کشور گفته: کشف مومیایی در شهرستان پاسارگاد صحت ندارد.

محمد نصیری حقیقت در خصوص شایعه کشف مومیایی کوروش کبیر افزود: موضوع کشف جنازه مومیایی در شهرستان پاسارگاد منتسب به کوروش کبیرکذب است و صحت ندارد.

بنابر پیگیری هایی که در خصوص شایعه کشف مومیایی کوروش کبیر در پاسارگاد صورت گرفته، این مساله و اطلاع از منبع تصاویری که در این باره منتشر شد سعی بر ارتباط با مراجع رسمی داشت اما تا لحظه انتشار این گزارش منبع تصاویر منتشر شده و دیگر جزئیات محرز نشد.

درون جعبه ای که این مومیایی پیدا شده لباس هایی به شکلی زره مانند دارد و بر تن این مومیایی است خطوطی شبیه به خط میخی دیده می شود که شبهاتی را به منظور تصور اینکه این مومیایی متعلق به کوروش کبیر است بیشتر کرده که با تحقیقات گسترده ای که بر روی آن صورت گرفته متوجه شدند این مومیایی هیچ ربطی به کوروش کبیر ندراد.

کوروش ، بنیان گذار و نخستین شاه هخامنشی بود که به مدت سی سال، در بین سال های 559 تا 529 پیش از میلاد، بر نواحی گسترده ای از آسیا حکومت می کرد. کوروش در استوانهٔ خود که در بابل کشف شده، خودش را فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ کوروش، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ چیش پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده ای که همیشه پادشاه بوده است معرفی کرد.

به گفتهٔ هرودوت، کوروش نسبب شاهانه داشته است و به غیر از افرادی نظیر کتسیاس و دیگر نویسندگان یونانی، ماندانا دختر آستیاگ را مادر کوروش دانسته اند و گزارش داده اند که کوروش حاصل ازدواج کمبوجیه یکم و ماندانا بوده است. آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد در حدود 130 کیلومتری شمال شهر شیراز قرار گرفته است.

منبع: الی گشت

به "آیا شایعه کشف مومیایی کوروش کبیر واقعیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شایعه کشف مومیایی کوروش کبیر واقعیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید