برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران با مسائل اقتصادی مواجهیم

به گزارش وبلاگ انجمن ما به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در ایران امروز سه شنبه (25 آبان ماه) همراه با هیات فرهنگی این کشور با سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملاقات کرد و درباره فعالیت ها و اقدامات ایتالیا به عنوان میهمان ویژه در سی امین نمایشگاه کتاب تهران به مصاحبه پرداخت.

برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران با مسائل اقتصادی مواجهیم

کنچاتوری در این ملاقات با اشاره به ملاقاتهای مقامات سیاسی دو کشور در یک سال اخیر گفت: آقای روحانی و نخست وزیر ایتالیا در یک سال گذشته چهار بار با یکدیگر ملاقات داشته اند و در این تبادل نظرها همیشه سه موضوع مورد تاکید دو طرف قرار گرفته است که عبارتند از فرهنگ، اقتصاد و سیاست.

وی با اشاره به اولویت فرهنگ در گسترش تعاملات دو کشور گفت: فرهنگ نقطه قوت این رابطه است. ما به دنبال بهانه ای بودیم تا این فعالیت ها را گسترش دهیم و میهمان ویژه شدن ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران فرصت را برای این کار میسر کرد. البته باید بگویم که ما با مسائل اقتصادی و نیروی انسانی روبرو هستیم.

کنچاتوری با ارائه پیشنهاد ایجاد انستیتوی فرهنگی ایتالیا در ایران گفت: ایجاد این مرکز می تواند به تعمیق روابط و ادامه ارتباطات فرهنگی دو کشور یاری کند. یکی از کارکردهای مهم این مرکز فرهنگی نزدیک کردن نهادهای ایرانی و ایتالیایی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود. البته به حساسیت ها در ایران کاملا واقف هستیم و از این رو آمادگی کامل داریم تا به این هدف دست یابیم.

وی با اشاره به حضور در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران و بیان این نکته که سال گذشته از نمایشگاه کتاب تهران بازدید و جنبه های مختلف آن را ارزیابی کردیم، به برنامه های این کشور برای حضور در سی امین نمایشگاه کتاب تهران اشاره نمود و گفت: کوشش خواهیم کرد تا بعضی از نویسندگان معاصر ایتالیایی و تصویرگران کتاب در این رویداد حضور داشته باشند و تبادل رایت صورت گیرد و امکان ترجمه دو طرفه فراهم گردد.

صالحی ادامه داد: از سوی دیگر در نظر داریم در طراحی غرفه از معماری ایتالیایی استفاده کنیم. همچنین در طول نمایشگاه کوشش خواهیم کرد تا برنامه ها و نشست هایی برگزار کنیم و حتی به اجرای موسیقی بپردازیم. البته بعضی از این برنامه ها می توانند در خارج از نمایشگاه در مکان های فرهنگی دیگر برگزار شوند.

کنچاتوری با پیشنهاد ایجاد لوگوی مشترک به منظور انجام فعالیت های فرهنگی در ایام پیش از نمایشگاه و در زمان برگزاری نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه بعضی از فعالیت های فرهنگی ما مانند هفته ایتالیا اخیراً برگزار شده است و تا زمان برگزاری نمایشگاه چندین برنامه دیگر برگزار خواهد شد، پیشنهاد می کنیم که لوگوی مشترکی طراحی گردد تا این برنامه ها را به نمایشگاه کتاب تهران مرتبط کند. به عبارت دیگر تمامی این برنامه ها در زیر یک چتر انجام شوند.

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این ملاقات با تاکید بر گسترش فعالیت های فرهنگی میان دو کشور گفت: از ابتدا که پیشنهاد ایتالیا به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد، به دنبال تعمیق روابط فرهنگی بین دو کشور بودیم تا این گونه نباشد که صرفا ایتالیا در ایران یک حضور تشریفاتی داشته باشد. ایتالیا و ایران سابقه تمدنی قابل توجه و مشترکات فرهنگی فراوانی اعم از فلسفه، ادبیات، هنر، معماری و... با یکدیگر دارند که این دو کشور را بیش از گذشته به هم نزدیک می نماید.

وی اضافه کرد: همچنین وجود دو دین ابراهیمی در دو کشور از نظر مذهبی نیز دو کشور را به یکدیگر نزدیک تر می نماید. روابط حسنه دو کشور در سال های اخیر نیز می تواند به گسترش فعالیت های فرهنگی دو کشور یاری کند.

صالحی ادامه داد: به طور کلی این ارتباطات را می توان در سه بازه زمانی تعریف کرد؛ بخش اول به فعالیت ها و برنامه ها پیش از برگزاری نمایشگاه مربوط می گردد، بخش دوم به ایام نمایشگاه ارتباط دارد و بخش سوم نیز اتفاقاتی است که ماحصل این برنامه ریزی ها را پس از برگزاری نمایشگاه نشان می دهد.

وی گفت: فعالیت های پیش از نمایشگاه با توجه به فرصت باقی مانده باید سرعت بیشتری پیدا کند. درباره ایجاد لوگوی فرهنگی مشترک نیز می توان آنالیز های بیشتر انجام داد. ما هم به سهم خود آماده هستیم تا برنامه ها با کیفیت بهتری برگزار گردد. همچنین باید از رسانه ها در پرداختن به این رویداد یاری بگیریم تا این اتفاقات پوشش خبری بهتری در رسانه ها داشته باشد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در فعالیت های قبل از نمایشگاه باید کوشش گردد تا سرشاخه های فرهنگی دو کشور در حوزه های فرهنگی و تاریخی شناسایی شوند و در ایام برگزاری نمایشگاه شاهد امضای تفاهم نامه های متنوع میان بخش های فرهنگی دو کشور باشیم. به تعبیر دیگر باید نقشه ارتباطات فرهنگی از هم اکنون آماده گردد و افق این فعالیت ها را فقط منحصر به تهران نبینیم بلکه دیگر استان ها و شهرها را نیز می توانیم در این رویداد بزرگ فرهنگی مشارکت دهیم. برای مثال در سال 2017 شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی دنیا اسلام انتخاب شده است و می توانیم سمینارها و برنامه هایی در رابطه با این موضوع در ایام نمایشگاه در مشهد برگزار کنیم.

وی با اشاره به بازدید میلیونی مردم از نمایشگاه کتاب تهران گفت: خیل عظیم بازدیدکنندگان از نمایشگاه، فرصتی را برای کشور میهمان فراهم می نماید تا به راحتی فرهنگ خود را برای مخاطبان به نمایش بگذارد و ارتباط خود را با مردم ایران بیشتر کند. در کنار مخاطبان عام باید به نخبگان نیز توجه داشته باشیم زیرا این نخبگان هستند که منجر به روابط پایدار فرهنگی خواهند شد.

صالحی با استقبال از ایجاد انستیتوی فرهنگی ایتالیا در ایران نیز گفت: این موضوع قابل تامل است و می گردد بیشتر روی آن بحث و تبادل نظر کرد و در ایام نمایشگاه آن را به بهره برداری رساند.

بر اساس این گزارش، در این ملاقات پروفسور کارلو چرتی، مسئول برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی کشور ایتالیا و نماینده انجمن ناشران ایتالیا حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران با مسائل اقتصادی مواجهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران با مسائل اقتصادی مواجهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید