آنالیز فنی خودرو کوپرا آتکا
به گزارش وبلاگ انجمن ما، آتکا شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 5.2 ثانیه ای و حداکثر سرعت حدود 250 کیلومتری دارد؛ و اگر دور پیشرانه 2 لیتری توربو را در محدوده بهینه خود یعنی 3500 تا 6000 قرار دهید آتکا به اندازه اعداد یاد شده سریع احساس می گردد.

به گزارش خبرنگار ، برند کوپرا یکی از تازه تأسیس ترین شرکت های صنعت خودرو بوده و کوشش آن نیز فراوری محصولاتی قدرتمندتر در مقایسه با محصولات شرکت مادر یعنی سئات می باشد. اولین محصول این برند آتکا نام دارد.
یکی از نقاط قوت آتکا این است که قبلاً هم خودروی بسیار خوبی بوده و کوپرا وظیفه بهتر کردن خودرویی خوب را بر عهده داشته است. این مدل کوپرا بر پایه مدل دیفرانسیل جلوی سئات آتکا ساخته شده و البته از شاسی چهار چرخ محرک و دیفرانسیل لغزش محدود در عقب سود می برد.
در دل این شاسی بلند پیشرانه 2 لیتری توربوی 296 اسب بخاری و گیربکس 7 سرعته DSG برادر داغ تر لئون کوپرا واقع شده است بنابراین با یک شاسی بلند اسپورت و البته یکی از قدبلندان دنیای خودرو که هندلینگی در حد و اندازه های هاچبک های داغ دارد روبرو هستیم.
داخل کابین کوپرا آتکا تجهیزات بیشتری در مقایسه با نسخه استاندارد خواهید یافت. از جمله این موارد می توان به داشبورد تمام دیجیتال شامل سیستم ناوبری با صفحه لمسی، صفحات نمایش قابل سوئیچ پشت آمپر ها و… اشاره نمود. تکمیل نماینده کابین هم غربیلک فرمان چرمی و اسپورت است.
داخل کابین این شاسی بلند شبیه یک محصول اسپورت کامل است و شباهت چندانی به شاسی بلند های معمولی ندارد. البته بخشی از این احساس به کاهش 10 میلی متری ارتفاع خودرو هم مربوط می گردد که باعث شده شما در موقعیت بسیار پایین تری قرار بگیرید.
البته کوپرا تمامی موارد کاربردی نسخه های استاندارد آتکا را حفظ نموده است، ولی خب محفظه بار به خاطر سیستم چهار چرخ محرک کمی تنگ تر بوده، ولی خب این موضوع خیلی به چشم نمی آید.
چیزی که توجه را به خود جلب می نماید شتاب گیری این شاسی بلند است. با قدرت 296 اسبی و گشتاور 400 نیوتون متری که از دور های 2000 تا 5200 پیشرانه در دسترس است، شاهد پرفورمنسی قابل توجه در خودرویی کاربردی هستیم. کوپرا ادعا می نماید آتکا شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 5.2 ثانیه ای و حداکثر سرعت حدود 250 کیلومتری دارد؛ و اگر دور پیشرانه 2 لیتری توربو را در محدوده بهینه خود یعنی 3500 تا 6000 قرار دهید آتکا به اندازه اعداد یاد شده سریع احساس می گردد.
ولی موضوع عجیب این است که شتاب گیری بین دنده ای کوپرا آتکا به اندازه شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت آن قوی احساس نمی گردد و دلیل آن دو موضوع است. اولین موضوع صدای فراوریی است که علیرغم استفاده از اگزوز اسپورت جدید چندان جلب توجه ننموده و گیرا نمی باشد. مورد دوم هم وزن 1632 کیلویی خودرو است که آتکا را سبک نشان نمی دهد.
زمانی که حالت رانندگی مناسب را برای جاده ای مناسب انتخاب کنید با هندلینگ، سواری و فرمان پذیری کاملاً دلپذیری روبرو خواهید شد. 5 حالت کلی وجود دارد که حالت کوپرا مهم ترین و گیراترین حالت رانندگی است. در این حالت سواری کاملاً سفتی برای جاده به وجود می آید، اما خب پاسخ پدال گاز، گیربکس و فرمان نیز پذیرفتنی و تیز است.
همچنین در حالت کوپرا هندلینگ تیزتری را شاهد هستیم و تکان های بدنه نیز کمتر شده و دامپر ها تیزتر عمل می نمایند. همچنین خود راننده می تواند تنظیمات شخصی را انجام دهد و سواری راحت را با تنظیمات اسپورت تر پیشرانه و گیربکس همراه نماید.
تنها دو نسخه از این شاسی بلند در دسترس است. مدل پایه بهای 35900 پوندی داشته درحالی که نسخه اسپورت پک 3345 پوند گران تر است. این مدل از ترمز های بزرگ تر برمبو، جایگاه های اسپورت تر و رینگ های 19 اینچی سود می برد. مدل حاضر در تست از نوع اسپورت بود و به نظر ما ترمز ها ارزش اضافه پرداخت یاد شده را دارند چراکه قدرت توقف مناسبی را ارائه می نمایند.
با این پول و این میزان تجهیزات، کوپرا آتکا ارزان تر از مدل هایی همچون پورشه ماکان و آئودی SQ5 می باشد. البته واضح است که اکثر خریداران این سه خودرو را در یک سطح قرار نمی دهند، ولی کوپرا آتکا هم خودروی احساس برانگیزی است.
تا زمان ورود رقبای واقع بینانه تری همچون فولکس واگن T-Roc R و آئودی SQ2 جدید به بازار، آتکا به نوعی یکه و تنها عمل می نماید. شاید هدف سئات از تأسیس این برند خلاقیت بیشتر بوده است.
کوپرا آتکا جدید خودروی جالبی است. اولین کوشش برندی تازه کار به طور سورپرایز نماینده ای خوب از کار درآمده است. آتکا خودرویی سریع، تیز، خوش ساخت و مجهز بوده و می تواند خریداران بیشتری را به خود جلب نماید. درست همانند ای ام جی برای مرسدس، کوپرا نیز در قلب سئات واقع شده است. کوپرا لیاقت پیروز بوده را دارد.
قیمت: 35900 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربو
قدرت/گشتاور: 296 اسب بخار/400 نیوتون متر
گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.2 ثانیه
حداکثر سرعت: 246 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر (تأیید نشده)
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان