فناوری مزاحم اما لازم!

به گزارش وبلاگ انجمن ما، حفظ رقابت پذیری در بازار جهانی که مدام در حال تغییر است به توانایی یک سازمان برای سازگاری سریع به وسیله به کارگیری فناوری های جدید بستگی دارد.

فناوری مزاحم اما لازم!

شرکت آی دی سی پیش بینی نموده که میزان هزینه کردن سازمان ها و شرکت های سراسر دنیا برای فناوری ها و خدماتی که تحول دیجیتال را ممکن می سازند در سال 2022 به حدود دوتریلیون دلار می رسد.

سازمان هایی از تحول دیجیتال استقبال می نمایند که بر شرکت دادن مشتریان در تجربه های لذتبخش به روش های گوناگون تمرکز دارند.

شرکت هایی که مشتریان را به کار نمی گیرند، ریسک عقب ماندن را می پذیرند. متاسفانه مدیران ارشد فناوری شرکت ها تحول دیجیتال را به عنوان یک مفهوم دست کم گرفته اند، چون معنای آن به علت استفاده بسیار، گنگ باقی مانده است.

پروژه های تحول دیجیتال در آغاز اغلب به عنوان ابتکارهای حوزه آی تی یا فناوری اطلاعات در نظر گرفته می شد اما اکنون تحول دیجیتال به معنای واقعی، هم معنی با تحول کسب وکار است. اثبات این واقعیت هنگام کوشش برای کسب موافقت مدیریت کسب وکارها برای هرگونه تحول دیجیتال لازم است.

همچنین اهمیت دارد به آنها نشان دهیم چگونه سرمایه گذاری بر فناوری ها به صورت مستقیم بر درآمد شرکت تأثیر خواهد گذاشت. شاید به همین دلیل است که گفته می گردد مدیران اجرایی تحول دیجیتال را ممکن می سازند.

آیا صرف دیجیتالی کردن، تحول ایجاد می نماید؟

تحول دیجیتال فقط ارائه آخرین فناوری ها نیست. مسأله این است که اطمینان حاصل گردد فناوری یاری می نماید کارها مؤثرتر و کارآمدتر انجام گردد تا شرکت بتواند افرادی را که احتیاج دارد جذب کند، مشارکت آنها را برانگیزد و نتایج کسب وکار را بهبود بخشد.

طبق گزارشی که توسط واحد اطلاعات اکونومیست انجام گرفته، تقریبا تعداد یکسانی از مدیران فناوری اطلاعات و منابع انسانی (به ترتیب 74 و 75درصد) شخصا برای بهبود تجربه کارکنان خود احساس مسؤولیت می نمایند.

در حالی که مدیران ارشد فناوری اطلاعات و مدیران ارشد منابع انسانی باید با هماهنگی بالایی با یکدیگر کار نمایند تا مطمئن شوند فناوری های موجود کاملا احتیاجهای افراد را تأمین می نماید درعین حال باید از سیاست های منابع انسانی و امنیتی پیروی نمایند.

این احتیاجمند اهداف مشترک، برنامه ریزی فرآیندها، مجموعه مهارت ها با عملنمودهای متقابل و شاخص های عملکرد جدید است.

یک استراتژی تحول دیجیتال پیروز چگونه است؟

داستان های تحولات دیجیتال پیروز را می توان در اشکال و سایزهای گوناگون در تمام صنایع پیدا کرد. یکی از معروف ترین نمونه ها نتفلیکس است. عظیم ترین رقیب این شرکت، بلاک باستر برای رویارویی با این حریف دیجیتال جدید آمادگی نداشت.

هفت سال طول کشید تا این شرکت خدمات سفارش دی وی دی به وسیله ایمیل را برای ارائه آماده کند و در طول این دوران نتفلیکس حتی ارائه خدمات پخش آنلاین را آغاز نموده بود. سرعت نتفلیکس برای ارائه راهکارهای دیجیتال جدید به مشتریان خود یکی از عوامل اصلی پیروزیت پایدار آن بود.

در صنعت خرده فروشی برندهای ملی مانند والمارت و تارگت، استراتژی های تحول دیجیتال را برای افزایش دسترسی آنلاین و رقابت با دیگر غول تحول دیجیتال، آمازون به کار دریافتد.

والمارت و تارگت توانستند فروشگاه های خشت و گل (واقعی در برابر مجازی) خود را به مراکزی تبدیل نمایند که مشتریان آنلاین بتوانند سفارش های شان را به سرعت از آنها تحویل بگیرند.

این برندها اکنون انبوه عملیات تجارت الکترونیک را اجرا می نمایند که نه فقط درآمد فروشگاه ها از مشتریان حضوری را تکمیل می نماید بلکه دسترسی برندها را تا مناطقی که رقابت چندانی در آنها وجود ندارد، گسترش داده است.

حتی نهادهای آموزشی در حال تغییر دیجیتال هستند تا تجربه یادگیری منعطف تری را ارائه نمایند. به عنوان مثال، دانشگاه ایندیانا لابراتوارهای رایانه قدیمی خود را با محیط های مجازی مدرن جایگزین نموده تا دانشجویان بتوانند از هر نقطه ای به اپلیکیشن های آموزشی دسترسی داشته باشند.

نیروهای محرکه تحول دیجیتال

شرکت ها اغلب برای مواجهه با اختلال بالقوه ناشی از شرکت های قدیمی و شرکت های فناوری نوپا به تحولات دیجیتال تمایل پیدا می نمایند. مثلا شرکت اوبر را در نظر بگیرید که با کنترل بخش حمل ونقل، تمام شرکت های تاکسیرانی و اجاره خودرو و حتی شرکت های فراوری خودرو را مجبور نموده تا روشی را برای به کاردریافت فناوری مشابه خدمات با درخواست در مدل تجاری خود بیابد.

این موج حتی شامل شرکت های اجاره دوچرخه و اسکوتر نیز شده است. قرار دریافت وب سایت آمازون در صدر شرکت های عمده فروشی، انتظار مصرف نماینده را نه فقط در زمینه سرعت تحویل کالا، بلکه در دسترسی مداوم به کالا افزایش داده است.

این پدیده که به اثر آمازون معروف شده، عمده فروش شان را مجبور نموده از الگوریتم ها برای تکمیل بخش لجستیک شرکت استفاده نمایند و اطمینان یابند هر کالایی از مواد غذایی تا کالاهای زیبایی، قبل از اتمام موجودی در فروشگاه های یک منطقه از انبارهای محلی دوباره تأمین شوند.

چگونه تحول دیجیتال را رهبری کنیم؟

برای تأمین انتظارات در حال تحول مشتریان، بسیاری از مدیران ارشد فناوری اطلاعات شرکت ها در همکاری نزدیک با مدیران اجرایی هستند که با تغییرات سازمانی سراسری، ایجاد مهارت های جدید در کارکنان، ایجاد آزمایشگاه های نوآوری و آزمودن فناوری های نوظهور دستورات راهبردی مدیرعامل و هیات مدیره را اجرایی نمایند.

یکی از نخستین کارهایی که شرکت ها باید در راستای ایجاد تحول دیجیتال انجام دهند، پاسخ به این پرسش اساسی است؛ شرکت به دنبال چه دستاوردهایی برای مشتریان خود است؟

بر یکسری از اهداف معین تمرکز کنید: چه در حال تغییر مدل موجود باشید و چه بخواهید همه چیز را از اول آغاز کنید، باید مدیران درباره بهترین جهت پیش رو توافق داشته باشند.

برای معین گستره تغییر جسور باشید: اگر تمام بخش های یک کسب وکار درگیر گردد، احتمال پیروزیت تحول دیجیتال 1.5 برابر بیشتر است. این مسأله به مدیران ارشد اطلاعات یاری می نماید تا عظیم ترین اثر سرمایه گذاری خود را در حوزه فناوری نیز شناسایی نمایند.

طراحی تطبیقی را در نظر داشته باشید: روزگار سرمایه گذاری بیعانه ای و شاخص های کلیدی عملکرد سفت وسخت به سر آمده است.

طرح تطبیقی به مدیران ارشد اطلاعات امکان می دهد تا به صورت ماهانه یا حتی هفتگی استراتژی های تحول را بهبود بخشند که شامل باز تخصیص استعدادها نیز می گردد.

فاطمه بختیاری - مترجم و پژوهشگر حوزه آی تی / ضمیمه کلیک روزنامه وبلاگ انجمن ما

منبع: وب سایت CIO

منبع: جام جم آنلاین

به "فناوری مزاحم اما لازم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری مزاحم اما لازم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید