عظیم ترین شهاب سنگ مریخی در معرض دید عموم نهاده شد

به گزارش وبلاگ انجمن ما، عظیم ترین قطعه از مریخ که تا به امروز به زمین برخورد نموده است برای اولین بار در معرض دید عموم نهاده شد.

عظیم ترین شهاب سنگ مریخی در معرض دید عموم نهاده شد

این سنگ عظیم مریخی 14.5 کیلوگرم وزن دارد و عرض بلندترین بخش آن 25 سانتی متر است.

این سنگ روز چهارشنبه در موزه معدن و جواهر مین(Maine) در بتل(Bethel) به نمایش گذاشته شد. در این موزه شش هزار سنگ فرازمینی دیگر هم وجود دارد از جمله عظیم ترین سنگ ماه و قدیمی ترین سنگ آذرین که از فعالیت های آتش فشانی در منظومه شمسی ایجاد شده است.

این سنگ مریخی پس از آن که یک شهاب سنگ یا دنباله دار متعلق به مریخ در جو سیاره ما سوخت در زمین یافت شد.

کارل اجی(Carl Agee)، مدیر موسسه شهاب سنگ شناسی در دانشگاه نیومکزیکو به لایوساینس گفت: این اجرام در پی پدیده های عظیم و پر انرژی از سطح مریخ جدا و به فضا پرتاب می شوند.

اجی با تاکید بر اصالت این سنگ اضافه نمود: سنگ تائودنی 002(Taoudenni 002) عظیم ترین سنگ مریخی کامل و بریده نشده در زمین است.

در حدود 300 قطعه سنگ مریخی در زمین وجود دارد که در مجموع 227 کیلوگرم وزن دارند. اما از آنجا که سنگ های مریخی به طور معمول برای فروش قطعه قطعه می شوند باید گفت تعداد واقعی سنگ های مریخ چیزی در حدود 100 تا 150 عدد است.

یک شکارچی محلی شهاب سنگ، تائودنی 002 را در نزدیکی یک معدن نمک پیدا کرد و داریل پیت(Darryl Pitt) که واسطه خرید و فروش شهاب سنگ است آن را در آوریل 2021 برای موزه مین خریداری کرد.

اجی می گوید: کسی لحظه سقوط این شهاب سنگ را مشاهده ننموده است اما به نظر می رسد به تازگی به زمین برخورد نموده باشد. با توجه به شرایط خوب آن می توان گفت احتمالا طی 100 سال اخیر به زمین آمده است.

پیت نمونه کوچکی از این شهاب سنگ را برای اجی فرستاد تا اصالت آن را تایید کند.

اجی می گوید: سنگ های مریخی ویژگی های شیمیایی منحصر به فردی دارند و عناصر که در تائودنی 002 وجود داشت به خوبی با مواد معدنی مریخ منطبق بود.

او اضافه نمود: این سنگ یک شرگوتیت(shergottite) از اصلی ترین انواع شهاب سنگ های مریخ است.

ترکیبات این شهاب سنگ نحوه تشکیل آن را هم معین می نماید. به گفته اجی این شهاب سنگ به احتمال زیاد بیش از 100 میلیون سال قبل در پی فعالیت آتش فشانی به وجود آمده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "عظیم ترین شهاب سنگ مریخی در معرض دید عموم نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عظیم ترین شهاب سنگ مریخی در معرض دید عموم نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید