قونیه ، آرامگاه مولانا

به گزارش وبلاگ انجمن ما، طرح اولیه قونیه و مناطق اطرافش قبل از عصر مدنیت به وجود آمده است. در این عصر فرهنگهای نیئولیتک - کالکولیتک و اول عصر برنز دیده می گردد. در این دوران محل اقامت باستانی ها (تپه ای ها) در داخل مرزهای استان قونیه بوده است. در دوران نیئولیتک (قبل از مسیحیت 7000 - 5500) در چاتال هویوک بر اثر جستجوی باستان شناسان مقداری اموال تاریخی پیدا شد. امروزه سمتی از قونیه در باقی ماندة منطقه قراهویوک اقامت هیتیت دیده می گردد.

قونیه ، آرامگاه مولانا

اموال پیدا شده در اثر سالهای کوشش باستان شناسان شدن دهندة آن عصر است. در آناطولی سرانجام سال حاکمیت هیتیتها، فریگ ها از تراکیا به آناطولی کوچ کردند. اموال پیده شده از تپة علاءالدین قاره پینار، قیچی قیشلا و سیزما نشان دهندة دهة هفتم قبل از عیسی است. بعد از فریگی ها قونیه در اسارت لیدیا و سکندر درآمد. بعدها هنگامی که رومی ها در آناطولی به حاکمیت پرداختند. قونیه موجودیت خود را کاملاً ثبات یافته می دید. (قبل از عیسی)پدر مسیحی بنام هائل آنتیچیا به یالواج، بعدها به قونیه آمد. در این دوران خاتون سرای، لیسترا، دربه و لائدیکا (لادیک حالیجی) و سله از اماکن مهم ساکن شدن در دوران بیزانس بوده است. با گسترده شدن اسلام در آناطولی، حمله های عرب به بیزانس افزایش پیدا کرد. امویان و عباسی ها از سمت قونیه حمله های گوناگون نموده اند. در سال 1071 میلادی بعد از حرب ملازگرد قونیه و قسمت اعظم آناطولی از دست بیزانس گرفته شد. سلطان سلجوق آناطولی سلیمان شاه در 1076 میلادی قونیه را پایتخت انتخاب کرد. در سال 1080 پایتخت به شهر ازنیک تغییر پیدا کرد. قلیچ آرسلان یک در سال 1097 پایتختش را به شهر قونیه تکرار نقل مکان کرد. قونیه بین سالهای 1097 تا 1277 پایتخت و مرکز خاندان سلجوقی آناطولی بود. قونیه همچنین در سال 1277 به توسط قارامان اوغلی محمد خان فتح شد و حکمرانی قارامان اوغلی در اینجا تاسیس گشت. بعد از آن سلطان مراد دو از عثمانی ها، به حکومت قارامان اوغلی سرانجام داد.

شهر قونیه در زمان عثمانی ها از همان ارزش و اعتبار بهره مند بوده است. از شاهان عثمانی یاوز سلیم در بین سفرهایشان به ایران و مصر در قوینه اقامت نموده اند. قانونی سلطان سلیمان در زمان سفر ایران، همچنین سلطان مراد 4 هم در زمان سفر بغداد در قونیه اقامت کردند. در دوران جمهوری قونیه با سرعت گسترش یافت و با آثار تاریخی مثل موزة طبیعی مثل موزه نگهداری شده است.شهر بزرگ قونیه از سه قسمت قاره تای، مرام و سلجوقلو تشکیل شده است که کل جمعیت شهر را به 742690 نفر رسانده است. با این سه قسمت و مجموع روستا و شهرهای اطراف در کل به 92 رسیده است.

جلال الدین محمد بلخی ( 6 ربیع الاول 604، بلخ - 5 جمادی الثانی 672 هجری قمری، قونیه) از مشهورترین شاعران فارسی زبان ایرانی است. نام کامل وی محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی بوده و در دوران حیات به القاب جلال الدین، خداوندگار و مولانا خداوندگار نامیده می شده است. در قرن های بعد (ظاهراً از قرن 9) القاب مولوی، مولانا، مولوی رومی و ملای رومی برای وی به کار رفته و از بعضی از اشعارش تخلص او را خاموش و خَموش و خامُش دانسته اند.

مولانا، پس از مدت ها بیماری در پی تبی سوزان در غروب یکشنبه 5 جمادی الآخر 672 هجری قمری درگذشت.در آن روز پرسوز، قونیه در یخ بندان بود. سیل پرخروش مردم، پیر و جوان، مسلمان و گبر، مسیحی و یهودی همگی در این ماتم شرکت داشتند. افلاکی می گوید: بسی مستکبران و منکران که آن روز، زنّار بریدند و ایمان آوردند. و 40 شبانه روز این عزا و سوگ بر پا بود:

بعد چل روز سوی خانه شدند / همه مشغول این فسانه شدند

روز و شب بود گفتشان همه این / که شد آن گنج زیر خاک دفین

بعضی از آثار تاریخی و باستانی شهر قونیه به توضیح زیر میباشند :

موزة مولانا,تربت و مسجد شمس تبریزی,موزه اثرهای چینی قاره ای,مسجد شرف الدین,موزة اینچه مناره,مسجد علاءالدین,مسجد عزیزیه,مسجد سلطان سلیم,کاخ سلجوقی,موزه باستان شناسی,موزة آتاترک,موزه آنتوگرافی,موزة قویون اوغلی,کتابخانة یوسف آقا,باغهای مرام,سله,کلیسترا - گوک بورت,چاتال هویوک,بیشهر,مسجد اشرف اوغلی,مجسمه فاسللر,سرای قبادآباد,افلاطون پیناری,آق شهر

منبع: لست سکند

به "قونیه ، آرامگاه مولانا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قونیه ، آرامگاه مولانا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید