مطالعه و کنکاش در تجربه بزرگان راهگشای ارزشمندی در زندگی انسان است

به گزارش وبلاگ انجمن ما، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، مهناز فتاحی در دوازدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان کلان شهر اهواز -که به صورت مجازی برگزار شد- در خصوص قدم های اول داستان نویسی و تفاوت های میان گونه های خاطره و داستان شرح داد: وجه تمایز میان خاطره و داستان شیوه روایت و استفاده از عناصر کلیدی داستانی است.

مطالعه و کنکاش در تجربه بزرگان راهگشای ارزشمندی در زندگی انسان است

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان کرمانشاه کنترل سرعت و فرایند روایت هنگام نوشتن یک داستان را ضروری دانسته و اعلام کرد: علاوه بر کنترل سرعت در زمان نوشتن باید کوشش کنیم از پرداخت به عناصر و جزئیات داستانی غافل نشویم.

نویسنده کتاب فرنگیس اضافه نمود: زبان داستان باید صمیمی و قابل درک باشد و مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط بگیرد.

وی تأکید کرد: در متن داستان باید جملات همخوانی داشته باشند و سادگی، روان بودن و صمیمیت خویش را از دست ندهند.

مولف قلب کوچک سپهر ضمن ضروری دانستن پرداختن به زمان، مکان و شخصیت پردازی مناسب در داستان ادامه داد: یک نویسنده زمانی از عهده شخصیت پردازی برمی آید که خواننده بتواند با چشم درونی و تصورات ذهنی، شخصیت را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری با بیان اینکه جنگ بخشی از تاریخ سرزمین ما است، عنوان نمود: نوشتن در خصوص موضوع دفاع مقدس، باعث زنده نگه داشتن یاد و خاطره سلحشوران می گردد.

فتاحی در ادامه استفاده از نمادها برای انتقال پیغامِ داستان را دارای اهمیت خواند و از عدم تعادل، گره افکنی، کشمکش و گره گشایی، به عنوان عناصر الزامی داستان یاد کرد.

وی در انتها با تاکید به داستان نویسان نوجوان توصیه کرد: نوجوانان سعی کنید که همواره با کتاب دوست باشید؛ زیرا تجربه ثابت نموده است که مطالعه و کنکاش در تجربه بزرگان به وسیله خواندن می تواند راهگشای ارزشمندی در زندگی انسان باشد.

در این نشست، فاطمه نصیری راسفندی، سارا دین پرست، روژان رستمی و سوفیا رضایی، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان به اشتراک گذاری و خوانش داستان های خود پرداختند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مطالعه و کنکاش در تجربه بزرگان راهگشای ارزشمندی در زندگی انسان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه و کنکاش در تجربه بزرگان راهگشای ارزشمندی در زندگی انسان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید