گزارش، نقدها جدی عبدالله گل از اردوغان و آکپارتی

به گزارش وبلاگ انجمن ما، رئیس جمهور سابق ترکیه بر این باور است که این کشور باید مجدداً به نظام پارلمانی بازگشته و نظام ریاستی را کنار بگذارد.

گزارش، نقدها جدی عبدالله گل از اردوغان و آکپارتی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ انجمن ما٬ عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه٬ امروز در یک گفت وگوی مفصل با روزنامه قرار٬ نقدها مهمی علیه رئیس جمهور کنونی ترکیه و حزب عدالت و توسعه مطرح کرده است.

گل که همراه با رجب طیب اردوغان و جمعی دیگر از رفقایشان٬ در سال 2001 میلادی از صف شاگردان مرحوم نجم الدین اربکان از صف اسلام گرای فضیلت جدا شده و حزب عدالت و توسعه را تأسیس کردند٬ هم اکنون از مخالفین جدی سیاست های اردوغان است و قصد دارد در انتخابات آینده ترکیه٬ از علی باباجان حکایت کند.

نظام مجلسی بهتر از نظام ریاستی

عبدالله گل در این گفت وگو٬ به این اشاره می کند که نظام مجلسی قدرتمند٬ برای ترکیه مناسب تر از نظام ریاستی است.

او در این مورد می گوید: من سیاست را از دوران دانشجویی شروع کردم. از آن زمان تا زمانی که خودم رئیس جمهور شدم٬ همواره گفته ام که نظام مجلسی قدرتمند و دموکراتیک٬ خیلی خیلی بهتر از نظام ریاستی است. حالا هم به همین شیوه فکر می کنم و معتقدم که باید به نظام مجلس بازگردیم. حتی من شخصاً پیشنهاد دادم و اعلام کردم که بخشی از اختیارات مرا پس بگیرند. چرا که معتقد بودم ذات دموکراسی این است که برخی اختیارات رئیس جمهوری که برجا مانده از دوران کودتا بود٬ پس گرفته شود.

مسئله کردها٬ یکی از مهم ترین معضلات ترکیه

عبدالله گل در مورد مسئله کردها در ترکیه گفته است: به باور من٬ این مسئله٬ یکی از مهم ترین معضلات کشور ماست. وقتی که رفراندوم بارزانی در جریان بود٬ من داشتم سی.ان.ان ترک را نگاه می کردم. روی نقشه منطقه٬ جمعیت کردها را مورد اشاره قرار می داد. جالب اینجاست که در همان لحظه٬ سی.ان.ان اینترنشنال نیز روی همین موضوع بحث می کرد و روی جمعیت کردهای ترکیه زوم کرده بود.

خوب... . در شرایطی که شمار کردهای ما٬ بیشتر از عراق٬ ایران و سوریه است٬ باید به این فکر کنیم که ما تا چه اندازه٬ زمینه آن را فراهم کرده ایم که در این کشور٬ کردها خود را یک شهروند همسان بدانند و یک هموطن وابسته به کشور باشند. این نکته مهمی است. ترس من این است که اگر بر اساس حقوق بشر و معیارهای دموکراتیک در این حوزه رفتار نکنیم٬ این مسئله به یک معضل منطقه ای و بزرگتر تبدیل شود. نمی خواهم از کسی انتقاد کنم. این حوزه مسئولیت همه ماست.

بایکوت مخلفین کُرد در مجلس

روزنامه قرار از عبدالله گل پرسیده است: همچنان که می دانید کنندگان کُرد حزب دموکراتیک خلق ها در مجلس٬ عملاً منزوی و بایکوت شده اند. این رفتار را تا چه اندازه درست می دانید؟

گل در پاسخ گفته است: وقتی که من رئیس جمهور بودم٬ در همه سفرهای خارجی٬ کننده ای از آنها را نیز با خودم می بردم. همین که پشت میز می نشستیم٬ همه را معرفی می کردم. می گفتم ایشان هم دوست و همراه من هستند از حزب دموکراتیک خلق ها. این رفتار باعث می شد در دیدار با مقامات خارجی٬ به عنوان رئیس جمهوری قدرتمندتر جلوه کنم که با همه گروه های سیاسی کشورم در تماس و ارتباط هستم. در مورد شهرداری ها هم به همین شیوه عمل می کردم. از دور افتاده ترین شهرداری های مناطق کردنشین در باتمان و دیاربکر بازدید می کردم تا آنان نیز حس کنند از ما هستند و به همین کشور تعلق دارند.

چه کسانی با بالگرد به دفتر کار گل رفتند؟

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 میلادی٬ برخی از احزاب٬ به دنبال آن بودند که گل را در برابر اردوغان به میدان بیاورند. اما رسانه ها از این موضوع خبر دادند که ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان و خلوصی آکار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و از همکلاسی های سابق گل٬ با یک بالگرد نظامی در محوطه دفتر کار عبدالله گل بر زمین نشسته و او را اقناع کرده اند تا به میدان نیاید.

گل در این مورد می گوید: تمل بیگ (تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلام گرای سعادت) به بنده مراجعه کرد. به من گفت: نظرسنجی ها نشان می دهند که مردم شما را قبول دارند. شما بیایید نامزد شوید. من گفتم: من به اندازه کافی کار کرده ام. فقط به شرطی حاضرم این جامه آتشین را دوباره بپوشم که اطمینان پیدا کنم مردم مرا می خواهند و در آن صورت هم به صورت مستقل به میدان می آیم. این کل گفت وگوی ما بود. اما درمورد بالگرد٬ باید بگویم که به آنها دستور داده بودند بیایند با من صحبت کنند. آمدند٬ حرف های مرا محترمانه شنیدند و رفتند. بعدش هم که می دانید به خاطر مسائل دیگر٬ من نامزد نشدم و آن پرونده بسته شد. من اگر قصد نامزدی داشتم٬ از خیلی وقت پیش شروع می کردم.

دولتمرد نباید ریسک کند

در ترکیه٬ خیلی ها اردوغان را جسور و گل را محافظه کار و عافیت طلب می خوانند. عبدالله گل در مورد این که خیلی ها او را محافظه کار می دانند و اهل ریسک نیست٬ گفته است: به باور من٬ دولتمرد و سیاست مدار نباید اهل ریسک باشد. ما اهل تعهد و مسئولیت هستیم و نه اهل ریسک. ما که تاجر نیستیم. ریسک کردن٬ کار آن تاجری است که می خواهد ثروتش را چند برابر کند. اما تو در مقام یک دولتمرد٬ نباید ریسک کنی. چرا که ممکن است به خاطر یک تصمیم مخاطره آمیز و روحیه ریسک پذیری تو٬ صدها زن بیوه و هزاران کودک یتیم شوند و منافع ملی کشورت به خطر بیفتد.

آیا گل٬ آدمِ ملکه است؟

یلدرای اوغور روزنامه نگار روزنامه قرار در این گفت وگوی مفصل از گل پرسیده است: خیلی وقت ها در فضای مجازی عکس های متفاوت شما با ملکه انگلیس دست به دست می شود و می گویند عبدالله گل٬ آدمِ ملکه انگلیس است و در اکستر انگلیس آموزش دیده تا بر اساس منویات ملکه عمل کند.. چه پاسخی دارید؟ آیا با ملکه انگلیس دیدار کردید؟

گل در پاسخ با خنده می گوید: نمی دانم بخندم یا بگریم. من کارشناسی ارشد و دکترایم را در استانبول به خاتمه رساندم. من فقط برای تکمیل دانش زبان انگلیسی ام به لندن و اکستر رفتم و دو سال از کتابخانه های آنها استفاده کردم. وقتی رئیس جمهور شدم ملکه به ترکیه سفر کرد. بعدها مرا نیز به لندن دعوت کردند و زمانی که من به دیدار ایشان رفتم تمام لندن را با پرچم های ترکیه آراسته بودند و از نظر من روابط ترکیه و انگلیس از اهمیت بالایی برخوردار است.

نگرش گل به اسلام سیاسی

عبدالله گل در مصاحبه با روزنامه قرار از برخی رفتارهای حوزه سیاست داخلی حزب عدالت و توسعه انتقاد کرده و می گوید: اندیشه اسلامی٬ زمانی می تواند پیروزیت بیشتری به دست بیاورد که با آزادی خواهی و دموکراسی در تماس و امتزاج باشد.

گل همچنین به عنوان یک سیاست مدار محافظه کار دارای اندیشه لیبرالی٬ در پاسخ به سوالی در مورد شرایط اسلام سیاسی در جهان٬ آشکارا اعلام کرده که به باور او اندیشه اسلام سیاسی و قرائت سیاسی از اسلام٬ در جهان رو به زوال رفته و نتوانسته پیروز عمل کند.

ادامه دارد

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، نقدها جدی عبدالله گل از اردوغان و آکپارتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نقدها جدی عبدالله گل از اردوغان و آکپارتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید