آیا مصرف ویتامین دی در دوران بارداری لازم است؟

به گزارش وبلاگ انجمن ما، مصرف ویتامین دی در بارداری بسیار مهم است. مادران در دوران بارداری بایستی به اندازه کافی ویتامین دی دریافت نمایند تا سلامت خود و جنینشان تضمین گردد و به رشد سالم جنین یاری کند.

آیا مصرف ویتامین دی در دوران بارداری لازم است؟

آیا مولتی ویتامین های بارداری به اندازه کافی ویتامین دی دارد؟

توصیه پزشکان مصرف 4000 واحد ویتامین دی در بارداری است. یک مطالعه اخیر نشان داده زنانی که 4000 واحد ویتامین دی در بارداری مصرف می نمایند، کمترین احتمال ابتلا به زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس و عفونت را دارند.

در این مطالعه سطح ایمن ویتامین دی در بارداری 4000 واحد مشخص شده است. این اندازه نه تنها برای مادر کافی است، بلکه احتیاج جنین را هم رفع می نماید. پژوهشگران مصرف این اندازه ویتامین دی در بارداری را برای همه زنان توصیه می نمایند. بیشتر مولتی ویتامین های بارداری تنها 400 واحد ویتامین دی دارد، بنابراین مکمل اضافی بایستی به صورت روزانه مصرف گردد.

چرا به ویتامین دی در بارداری احتیاج است؟ویتامین دی برای حفظ سلامت افراد لازم است. این ویتامین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، تقسیم سلولی و سلامت استخوان ها نقش اساسی ایفا می نماید. ویتامین دی برای جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر لازم است.

در پژوهش های اخیر ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی در سرم و خطر افزایش بعضی انواع سرطان، بیماری های خود ایمنی، بیماری های عصبی، مقاومت به انسولین و بیماری های قلبی عروقی را پیدا شده است.

ویتامین دی با تامین شرایط رشد کامل استخوان، به سلامت نوزاد شما یاری می نماید. کمبود ویتامین دی در بارداری با خطر ابتلا به پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) مرتبط است.

چه چیزی باعث کمبود ویتامین دی می گردد؟امروزه در حدود 40-60 ٪ از کل جمعیت ایالات متحده امریکا (از جمله زنان باردار) دچار کمبود ویتامین D هستند. دلایل بسیاری در این امر دخالت دارند، مهم ترین آن مواد غذایی اندکی است که دارای ویتامین دی هستند.

زرده تخم مرغ، ماهی سالمون و ماهی کبد دارای ویتامین دی هستند، اما بیشتر مواد غذایی مانند شیر با ویتامین دی غنی شده اند. از سویی دیگر برای 75 ٪ از کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز، محصولات لبنی غنی شده با ویتامین دی مناسب نیستند. افزون بر این، بسیاری از عوامل بر توانایی ساخت و جذب ویتامین دی تاثیر می گذارند. این عوامل عبارتند از: منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می کنید، فصل، زمان گذرانده شده خارج از منزل بدون کرم ضد آفتاب، رنگ پوست، سن، چاقی، آلودگی و داشتن روده های سالم با ظرفیت جذب مطلوب.

علت اهمیت این عوامل، ماهیت ویتامین دی است. ویتامین دی در واقع یک هورمون است و احتیاج به نور خورشید دارد تا بتواند در بدن فراوری گردد.

در حال حاضر، بخش بزرگی از جمعیت دنیا در یکی از دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده می نمایند.

سن بالای 50 سال دارند.

بنابراین تعجب آور نیست که کمبود ویتامین D در میان مردم به شدت افزایش یافته است.

چگونه می توان ویتامین دی بیشتری دریافت کرد؟اولین گام خوردن غذا های دارای ویتامین دی است. زرده تخم مرغ و ماهی سالمون را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

گام بعدی قرار گرفتن در برابر نور خورشید است. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به مدت 5 تا 10 دقیقه (دست ها، پا ها و صورت) 2 یا 3 بار در هفته، به فراوری ویتامین دی در بدن یاری می نماید.

آخرین پژوهش ها در خصوص ویتامین D در بارداری چیست؟پروفسور روتلو لارنس، استاد دانشگاه روچستر، به مدت سه سال سطح ویتامین دی بدن مادران باردار، شیرده و نوزادان آن ها را مورد مطالعه قرار داد.

لارنس، که ریاست کمیته تغذیه با شیر مادر در آموزشگاه بچه ها امریکا را بر عهده دارد، می گوید نوزادانی که تنها با شیر مادر تغذیه می نمایند و مادران آن ها کمبود ویتامین دی دارند و مکمل های ویتامین را مصرف نمی نمایند، با احتمال بالایی کمبود ویتامین دی دارند.

وی می گوید: واضح است که در این مادران و نوزادان، سطح ویتامین دی بسیار کم است. این مساله در منطقه ها جغرافیایی که اندازه روز های آفتابی کمتر است، بیشتر دیده می گردد.

لارنس می گوید دریافت روزانه 4000 واحد ویتامین دی برای زنان باردار مسئله ای ایجاد نمی نماید، اگرچه تاثیر دوز های بالای ویتامین D در درمان عوارض مرتبط با بارداری ثابت نشده است.

او می گوید: چهار هزار واحد IU ویتامین دی شاید زیاد به نظر برسد، اما من معتقدم که این مصرف روزانه این اندازه برای زنان باردار غیر منطقی نیست. ما سالهاست که بر روی علل مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) و تولد نوزاد نارس پژوهش می کنیم. این اطمینان را می دهم که خطر ابتلا به این عوارض برای زنانی که ویتامین دی مصرف می نمایند بسیار کم است.

گروه مستقل سیاست سلامت موسسه پزشکی امریکا توصیه می نماید که مصرف روزانه 200 IU تا 400 IU ویتامین دی برای همه، از جمله زنان باردار، مفید است. با این حال این توصیه در حال آنالیز است و احتیاج به اصلاحاتی برای روز های آفتابی و فصل تابستان دارد.

سخن آخربهترین راه برای اطمینان از دریافت ویتامین دی کافی، مصرف مکمل آن است. انواع مکمل های ویتامین دی با منشا گیاهی و حیوانی در بازار موجود است. فرم حیوانی آن معمولا از روغن کبد ماهی و یا لانولین گوسفند حاصل می گردد. نوع گیاهی هم مناسب حال گیاهخواران است. این مکمل، ویتامین دی مورد احتیاج زنان باردار را تامین می نماید و خطر زایمان زودرس، عفونت و مسمومیت بارداری را از بین می برد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "آیا مصرف ویتامین دی در دوران بارداری لازم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف ویتامین دی در دوران بارداری لازم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید