افزایش توان صادارت نفت، ذوب 4 هزار میلیاردی مصرف خانوار

به گزارش وبلاگ انجمن ما، خبرنگاران: گزارش نیمه نخست سال نشان می دهد رشد مالی به مدد نفت و صنعت مثبت شده است اما رفاه خانوار در این مدت از نظر کیفی وکمی با چالش روبرو بوده است.

افزایش توان صادارت نفت، ذوب 4 هزار میلیاردی مصرف خانوار

به گزارش وبلاگ انجمن ما بر اساس داده های حاصل از منابع آماری و برآوردهای مقدماتی اجرا شده فراوری ناخالص داخلی به قیمت پایه بر اساس سال پایه 90 از حدود 318 هزار میلیارد تومان در نیمه اول سال 98 به حدود 323 هزار میلیارد تومان در نیمه اول سال 99 رسیده است. این افزایش موجب شد رشد مالی کشور 1.3 درصد مثبت گردد.

این اتفاق در حالی رخ داده که در بازه مشابه سال قبل رشد مالی ایران منفی 10 درصد بوده است.بیشترین میزان تغییر مثبت در بخش نفت رخ داده است، رشد ارزش افزوده نفت در نیمه نخست 98 حدود 48 درصد کم شده بود اما در نیمه نخست امسال 8 دهم درصد رشد نموده است. یعنی از دره رکود تا سطح زمین بالا آمده است. بیشترین اتفاق مثبت نیز در سه ماهه دوم سال رخ داده است، زیرا در نیمه اول سال نیز رشد بخش نفت منفی بوده است اما در سه ماهه دوم با 22 درصد رشد مثبت، مقدار منفی شده در فصل اول نیز پوشش داده شده است.

بخش نفت بر پایه مقدار فراوری و فروش است و با توجه به چسبندگی فروش در داخل می توان گفت بخش زیادی از این رشد در صادرات نفت رخ داده است.

پیش از این خبرگزاری ها خبر داده بودند که صادارت نفت در نیمه دوم سال به حدود 800 هزار بشکه در روز رسیده است. هم اکنون نیز گزارش ها رسیدن مقدار صادارت به یک میلیون بشکه در روز حکایت دارد.

در مجموع بخش نفت به دلیل برگشت از زیر صفر و بخش صنعت به دلیل شتاب بیشتر رشد در امسال توانستند کل فراوری ناخالص داخلی را از مدار منفی خارج نمایند.

بخش کشاورزی گرچه رشد مثبتی داشت اما از شتاب ان در امسال کاسته شده است. گروه خدمات نیز تحت تاثیر کرونا به جای رشد، عقب گرد داشته است تا تنها بخش منفی فعالیت مالی در نیمه نخست سال 99 باشد.

از زاویه مصرف نیز گزارش نشان می دهد رشد مصرف بخش خصوصی کماکان منفی است و توان خرید مردم در امسال نیز کاهش یافته است. مردم در مقایسه با نیمه سال قبل 4 هزار میلیارد تومان کمتر مصرف نموده اند. این بخش نشان می دهد از رفاه خانوار به این مقدار کاسته شده است.اما در مقابل مصرف دولت که بازتاب مخارج عمرانی بالا رفته است.

منبع: اقتصادنیوز

به "افزایش توان صادارت نفت، ذوب 4 هزار میلیاردی مصرف خانوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش توان صادارت نفت، ذوب 4 هزار میلیاردی مصرف خانوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید